Friday, September 19, 2008

BLOG DILEMMA?

Ramai generasi muda berminat nak buat blog. Bila blog telah dibina, ianya jarang dikemaskini dan dibiarkan bersawang. Bila ditanya, mengapa...jawapan lazimnya "Tiada masa".

Ramai generasi muda dah ada blog. Bila blog dah ada, tak tau nak tulis apa pulak. Bila ditanya, mengapa...jawabnya xde idea la bang.

Ramai generasi muda yang dah ada blog, banyak idea tapi tak yakin untuk menulis atau tidak...takut. Bila ditanya mengapa...jawabnya "Ada ke orang nak baca bang?". Nak promote blog pun satu dlema kan?

Ramai generasi muda yang ada blog, tapi tak ada pembaca. Isinya bagus tapi tak popular. "What a waste of time" katanya.

Ramai generasi muda yang ada blog yang popular tapi isinya....merepek...Bila ditanya mengapa? jawabnya "Just for fun and to entertain my friends"

Ramai generasi muda yang ada blog, tapi takut nak tulis pendapat mereka.

Ramai generasi muda yang TIADA blog, tapi suka nak baca blog orang jer. Tak suka nak menulis, tapi banyak idea.

2 comments:

MOHD ABD RAUF TUMIRAN said...

Salam Ziarah. Salam perkenalan..

Teruskan menulis.Biar la org nak ckp ape psl blogger tapi yang penting kita tau ape kita buat.Lagi penting ape yang kita sampaikan..

Mohd Abd Rauf

Zaim Zin said...

Betul tu Bro Rauf.. Memang kita leh ignore, tapi persoalannya, beranikah kita?

Mesti akn ada kwn2 kita yang lain yg mengalami cognitive dissonance sama ada nak mengutarakan pendapat mereka atau tidak sebab sebarang kemungkinan mungkin berlaku..

Contoh terdekat sekarang ni berkaitan politik negara. Rakyat mengkritik ahli politik (pembangkang dan kerajaan) atas dasar nasihat dan supaya mereka terus berkhidmat utk rakyat atas landasan yg betul.

Tapi kalau dah tegur pun nak melenting, ke mana lagi suara untuk org kebanyakan mcm kita ni nak 'menjerit'.. Ni sekadar contoh jer..

Bloggers hari ni terdiri dari pelbagai latar belakang. Suri rumah, politician, pelajar, kakitgn awam, semua dah celik IT. Rancangan kerajaan utk meningkatkan kadar Comp. Literacy nampaknya membuahkan hasil..

Sekadar pandangan peribadi..

Renung2kan dan selamat beramal!