Sunday, December 28, 2008

Mengopek isu Bukit Antarabangsa

Semasa isu bukit Antarabangsa sedang hangat diperbahaskan, AidilAdha umpama cuba memberi peringtan.

Orang kaya sibuk komen ttg tanah runtuh, masyarakat miskin pula sengsara dengan isu banjir.

Adakah masyarakat kita sedar akan petanda dan amaran dari Pemilik Alam Semesta ni?

Mendengar kisah parents mendendangkan kisah2 dan pengalaman berada di Tanah Suci Mekkah, mereka turut menceritakan tindakan kebanyakan ahli Jemaah Haji tatkala mendengar kisah tanah runtuh.Kebanyakan 'Maktab' di Mekkah terus mengerjakan solat sunat hajat meminta keampunan dan keselamatan penduduk di Bukit Antarabangsa.

Jangan hanya orang yg melihat dan mendengar bencana sahaja yg rasa keinsafan hati dan berdoa penuh harapan pada Allah, sepatutnya yg menghadapinya perlu rasa lebih dari itu.

Wednesday, December 10, 2008

Pheonix depan mata tak nampak, anjing kurap menyalak disembah2..


Wah..Aku paling suka tengok org bertakbir dalam televisyen. Tapi aku sangat tertarik dengan takbir yg disiarkan dalam TV1 yg terdiri dari ahli Majlis Tertinggi UMNO.Kat TV3 pun ada rakaman lain takbir raya yg terdiri dr MT UMNO ni.

Um..Liberalisasi dan sekularisasi kebanyakan ahli politik dalam negara kita menyebabkan rakyat kebanyakan melihat mereka kurang atau tak 'islamic'.Sampaikan ada kwn2 yg ckp "la..Islam rupanya dia ni.." huhu. No komen.

Bukan politician je mcm tu, kebanyakan masyarakat islam kita terlalu mengagungkan system barat,dan perlekehkan ajaran Islam. Sedangkan ramai barat yg mengkaji AlQuran dan memperakui Quran are futuristic. Bahkan banyak recent science yg diterokai scientists barat melalui Quran dan Sunnah agama kita.

Pheonix depan mata tak nampak, anjing kurap menyalak disembah2..
Em..Aku rasa ramai yg setuju dengan statement tadi, namun kita tetap leka dan lagho. em..Contohnya, bila buat dosa, balasan tuhan sering kita neglect.

Berbalik dengan takbir tadi, apa yg aku nak ketengahkan disini, kenapa hanya takbir Majlis Tertinggi UMNO disiarkan? Adakah kerana mereka pernah memerintah selama hampir 50 tahun,membuatkan mereka adalah penguasa tetap kerajaan Malaysia? Kenapa tak da takbir rakaman Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat? Ataupun rival utama UMNO, PAS?Nak kata UMNO adalah kerajaan, Pakatan Rakyat pun kerajaan jgk. Sedih aku tgk pepecahan bangsa kerana fanatik parti ni.Namun aku tak salahkan pihak televisyen,mereka cuma buat kerja. yelah, lumrah alam, Puppet hanya bergerak mengikut arahan controller mereka..Hm..entah la. Letih la fikir tentang demokrasi malaysia ni. Tiap masa berubah definisinya mengikut keadaan..

Buka mata, bebaskan minda, kenali malaysia.

Tuesday, November 11, 2008

Aku Dalam Rancangan Sehati Berdansa

Dayus kah suami2 mereka?
Agak tertarik dengan rancangan amal Sehati Berdansa Musim ke-2, aku ambil tempat depan astro.Aduyai! Lagho giler rancangan amal ni.Semua yg terlibat adalah bangsa harapanku, Melayu Islam.

Aku tak faham kenapa guna istilah 'rancangan AMAL'? adakah hanya kerana sedikit keuntungan di sumbangkan kpd rumah2 kebajikan?Sedangkan perlaksanaannya melanggar syariat?Tak dinafikan realiti TV sangat menguntungkan, tapi aku rasa rancangan ni serampang 2 mata pihak penganjur.hmm..banyak kelemahan dalam rancangan ni.

Kalau mengikutkan perspektif Islam, aku yakin ia akan diharamkan.Antara yg aku geli tengok adalah cara pemakaian mereka yg tight dan ada juga yg menayangkan peha2 gebu isteri ataupun perut boroi suami...

Roomate aku ckp,
"Bagi aku, suami2 mereka ni dah dayus sebab menanyangkan isteri mereka.."
Tapi memang rancangan ni terlalu bebas, isteri 'datang bulan' pun nak bagitau seluruh negara.

emm..pernah tak korang terfikir, apa kesannya kpd remaja dan belia kita diluar sana?rosak, rosak....

Aku bukan membantah membuat rancangan amal melalui realiti TV, tapi aku sekadar berkongsi pandangan peribadi.Aku rasa bukan aku sorang yg berfikiran spt ni. So, take it positively k..

Friday, October 24, 2008

Apa JAKIM boleh buat agaknya terhadap pegawai UPM tu ye? huhu.. Negara Islam kot kita..

Sewaktu mulai reda isu dua pelajar cemerlang Universiti Putra Malaysia (UPM) dibuang asrama, universiti itu kini berdepan satu lagi isu panas yang dibangkitkan oleh pelajarnya.Seorang pegawainya Fahmi Azar Mistar dituduh menyentuh sensitiviti agama apabila didakwa berkata
"tidak guna solat kalau tidak bayar yuran"
..kepada seorang aktivis pelajar sewaktu dua mahasiswi tersebut diarahkan keluar asrama minggu lepas.

Nor Farhana Farzieana Azmi dan Nur Shafiqa Mohd Ali mulai semalam dibenarkan kembali menginap di Kolej Tun Perak sepanjang minggu peperiksaan yang sedang berlangsung.

Persatuan Mahasiswa Islam UPM (PMIUPM) membuat aduan tersebut kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Putrajaya hari ini berhubung kenyataan pegawai Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) itu yang disifatkan boleh menimbulkan kekeliruan.
"Kami harap pihak Jakim dapat merujuk perkara ini dengan universiti dan beliau
(pegawai terbabit) harus minta maaf," kata presidennya Mohd Safwan Ab Ghani,
.. yang membuat aduan tersebut, kepada Malaysiakini.

Mohd Safwan, yang baru sebulan memegang jawatan presiden persatuan berpengaruh itu berkata, dua pelajar termasuk aktivis itu Mohd Lukman Al-Hakim Low Abdullah yang menjadi saksi kejadian turut hadir. Lima lagi pelajar mengiringi mereka bertiga. Ketika pindah barangMereka turut menamakan Fahmi Azar dalam aduan kepada jabatan Islam itu.

Menurut Mohd Safwan, aduan tersebut diserahkan kepada bahagian perhubungan awam Jakim.Pada 15 Oktober lepas, Fahmi Azar didakwa pernah berkata kepada Mohd Lukman Al-Hakim sewaktu sekumpulan pelajar hadir untuk melihat Nor Farhana Farzieana dan Nur Shafiqa memindah keluar barang-barang dari kolej tersebut. Kedua-dua pelajar wanita itu dibuang dari Kolej Tun Perak atas alasan "tinggal secara tidak sah".

Pegawai HEP berkenaan enggan mengulas sewaktu dihubungi sebentar tadi. Sementara itu, satu blog Angin Perubahan mendakwa Mohd Lukman Al-Hakim pernah menumbuk Fahmi Azar susulan kenyataan pegawai itu.

Menurut blog itu, satu laporan polis telah dibuat berhubung kejadian tersebut.Bagaimanapun aktivis pelajar itu menafikan dan membuat satu lagi laporan polis pagi dengan mendakwa coretan blog itu "palsu" dan "menjatuhkan maruahnya."

Dalam perkembangan berkaitan, Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM) melaporkan kenyataan pegawai UPM berkenaan di balai polis Pantai hari ini.Menurut seorang exconya Zulzaidi Mahmod, laporan itu dibuat bagi membolehkan siasatan dijalankan kerana kenyataan itu didakwa "sengaja mencabar dan mempermain-mainkan kesucian agama Islam yang menjadi teras agama rasmi Malaysia bawah Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan."


Ehsan Malaysiakini - Jimadie Shah Othman Oct 23, 08

Sunday, October 19, 2008

Wha.. Datuk Shah Rukh Khan? Murahnya pangkat Datuk.

Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan penganugerahan pingat Datuk kepada pelakon terkenal Shah Rukh Khan atas jasa-jasanya mempromosikan Malaysia melalui filem-filemnya. Bekas perdana menteri berkata bintang Bollywood itu "lebih berjasa" daripada beberapa tokoh negara luar yang pernah diberikan anugerah dan pingat kebesaran Malaysia.

Shah Rukh Khan antara pelakon tersohor yang berminat membuat filem di negara ini selepas ditawarkan olehnya sehingga Malaysia menjadi destinasi pembikinan filem beberapa lagi syarikat dari Mumbai. Ulas Pak Che Det;
"Saya telah usaha untuk menarik syarikat-syarikat perfileman Bollywood
untuk membuat filem di sini kerana ia akan memperkenalkan Malaysia bukan sahaja
kepada penonton filem di India tetapi di Eropah juga. "Tujuannya ialah untuk
menarik pelancong ke Malaysia."

Antara yang sambut jemputan saya ialah Shah Rukh Khan. Dia amat tertarik dengan pemandangan di Malaysia. "Banyaklah filemnya yang mempunyai latar tempat-tempat yang menarik di Malaysia," kata Dr Mahathir di blognya hari ini, mengulas pertikaian beberapa pihak berhubung keputusan kerajaan Melaka menganugerahkan gelaran Datuk kepada pelakon itu.

"Kerana Shah Rukh Khan memilih Malaysia untuk membuat filem-filemnya, banyak syarikat perfileman Bollywood lain turut memilih Malaysia untuk membuat filem mereka."

Pakcik Mahathir juga melahirkan rasa kesalnya dengan bantahan pihak-pihak itu dengan berkata "saya berasa malu apabila anugerah Datuk kepada Shah Rukh Khan dipertikaikan."
Ehsan Malaysiakini.com..
Datuk- datuk sekalian, pangkat anda tu semurah ini rupanya? Tiada apa dengan pangkat...
Kalau refer balik, kerajaan Melaka tu Islam, Shah Rukh Khan ini ada bagi sumbangan ke pada agama kita? Dia ni bahkan memburuk dan menjejaskan ajaran Islam. Negara Islam, tapi tak nak ke cuba praktiskan Islam tu secara menyeluruh? Jangan la amik bahagian yg boleh bagi kepentingan pada kita jer...
Jackie Chan pun pernah buat buat filem kat Malaysia. Dan ramai lagi pengarah filem Singapore, Indonesia dan lain2 yg pernah datang buat filem di Malaysia. Kalau fikirkan, kenapa Shah Rukh Khan? Kenapa pelakon lain dalam One 2 Ka 4 tu tak dapat pangkat Datuk jugak? Wha.. ramai giler la yg akan dapat pangkat Datuk ni? huhu
Kalau nak bagi penghargaan pun, biar la bertempat.. Tak pasal2 je Melaka dapat nama buruk dan dipandang rendah.. Sekarang, kalau nak tarik balik pun, hanya cuma memalukan nama Malaysia je la. Apa agaknya tindakan yg bakal diambil oleh kerajaan Melaka agaknya ye?
Dulu isu atlet badminton negara, sekarang isu artis luar pulak. Yg kes badminton tu, patut Jurulatih la dapat pangkat tu, ni budak mentah pulak yg dibagi. Kami turut simpati dengan Misbun Sidek. p/s: Uncle Misbun, baik uncle jadi pelakon macam Shah Rukh Khan, dan pasarkan masa Olimpik lain kali, mesti dapat Datuk. huhu Sekadar mengusik...
Auntie Michelle Yeoh tu agak relevan la jugak dapat anugerah sebab dia anak Malaysia, tapi Shah Rukh Khan ni lahir kat Melaka ke? huhu Dahsyat la Melaka...

Tuesday, October 14, 2008

"Anak haram atau mak anak tu mcm haram?", tanya Jaki pada Aku.

Sedekad kebelakangan ini, kita sama-sama menyaksikan peningkatan kes pembuangan bayi di negara kita ini. Tiap-tiap tahun ada banyak kes. Kebanyakan kes bayi-bayi yang dibuang ini mati.

Sesungguhnya kita semua amat kesal peningkatan fenomena yang menyayat hati ini. Fenomena ini tidak serasi dengan negara kita sebagai negara timur yang mementingkan semangat kekeluargaan. Kita harus mengecam gejala pembuangan bayi ini.

Pendidikan agama harus diteruskan dan diperkuatkan; pendidikan keselamatan seks juga harus diteruskan dan diperkuatkan di sekolah. Semua usaha-usaha murni ini harus diperhebatkan. Selain itu, kita juga perlu adakan sedikit "payung terjun" untuk ibu-ibu remaja malang ini yang betul-betul memerlukannya. Mereka barangkali terjebak kerana kejahilan. Mereka barangkali ditipu, atau ada sebab-sebab yang lain. Setiap manusia akan melakukan kesalahan dan dosa, namun Tuhan tak pernah menghalang mereka kembali bertaubat. Ruang taubat sentiasa terbuka luas. Insaf dan kembalilah ke jalan yg benar...

Adakah kita harus membiarkan kes pembuangan bayi ini berulang dan terus ulang lagi? Ataupun kita boleh mengambil langkah yang proaktif?

Di Amerika Syarikat, ada hospital kerajaan yang menyediakan inkubator bayi di koridor - satu contoh "payung terjun" yang boleh disediakan.Barangkali sesetengah pihak akan mengecam saya sebagai menggalakkan pertambahan anak haram. Tidak apa, hujah itu hak mereka untuk mengecam.
Saya tetap berpendapat kita memerlukan saluran yang lebih berperikemanusiaan untuk ibu-ibu remaja yang tidak berhati-hati ini.Sesungguhnya ibu-ibu remaja ini pasti akan menyesal seumur hidup selepas membuangan anak. Penyeksaan sanubari mereka akan bertambah hebat lagi apabila mereka menyedari anak yang dibuang mereka mati.

Ini sekadar satu cadangan je. Tidakkah harus kita menyediakan "payung terjun" untuk ibu-ibu remaja ini bersama dengan bayi-bayi yang sesungguhnya berhak untuk terus hidup? Bayi-bayi ini sesungguhnya anak-anak Malaysia seperti anda dan saya juga!


Ehsan Malaysiakini - Tan Bee Leng Jul 31, 08 9:06pm

Friday, October 10, 2008

"Ahh.. Aku tak nak maafkan dia. Biar dia rasa betapa marahnya aku..." kata Jarjit kapada Mael.

Dalam fasa perjalanan hidup seorang insan di dunia rasanya tiada yang tak pernah merasakan sesuatu yang bernama perselisihan. Entah bagaimana akhir kisah dari perselisihan tersebut pastinya akan sempat menorehkan sebuah luka di hati. Ada dua pilihan pelaksanaan dari luka tersebut ;
  • pertama tetap membiarkan luka tersebut ada di dalam hati, dan
  • kedua menutup serta merawat luka tersebut dengan kata ajaib bertitel maaf.

Sejatinya luka yang apabila tetap dibiarkan, mungkin dapat menyembuh tetapi sungguh penyembuhannya tidak akan sesempurna bila dibandingkan dengan luka yang dirawat. Hasil akhirnya sungguh memiliki perbedaan yang signifikan. Luka di kulit yang dibiarkan terbuka biasanya akan meninggalkan noktah atau hingga yang paling parah adalah berupa parut. Namun, luka di kulit yang dirawat dengan baik dapat menyembuh hingga strukturnya kembali seperti semula.
Memang, untuk merawat luka tentunya perlukan tenaga juga waktu, tetapi apalah
erti dari kesemuanya itu bila hasil akhir yang didapatkan akan lebih baik bila
dibandingkan dengan hanya membiarkan luka yang ada?


Maaf.
Terlihat sebagai sebuah kata yang simple, tapi sungguh memiliki energi yang luar biasa dalam mengubah segalanya.

Saya sangat meyakini bahwa sebilah dendam yang menelisik di dalam hati bisa menyebabkan aura seseorang menjadi kurang baik. Artinya, gelombang energi yang dipancarkan dari orang tersebut merupakan energi negatif. Jika sudah demikian, maka sebagaimana halnya kejadian-kejadian lain yang ada di dunia ini, akan terjadi satu hukum sebab akibat demi tercapainya suatu kesetimbangan. Karena setiap detik hal yang terjadi adalah berupa energi dengan frekuensi tertentu, maka segala yang kita pikirkan, emosikan, tuturkan, dan persepsikan ada dalam bentuk energi yang akan menyebar ke semesta.

Mudahnya begini, setiap satu frekuensi energi negatif yang kita sebarkan pada semesta, maka kita akan mendapatkannya kembali dalam jumlah yang sama. Jadi, bisa dibayangkan bila dendam yang ada dalam jiwa bertumpuk-tumpuk, maka sebanyak itu pulalah energi negatif akibat dendam yang kita dapatkan.

Bukan hanya menyebabkan cahaya hati menjadi padam, dendam yang terbenam dalam jiwa dapat juga memiliki implikasi pada orang yang dikenai bara tersebut. Mengapa?
Karena sejatinya, energi negatif dari orang yang memiliki dendam padanya akan tetap terpancar dan tanpa disadari dapat membawa efek yang buruk. Tak jarang ada orang yang bercerita mengenai perjalanan hidupnya yang kerap menghadapi kerikil-kerikil tajam meski telah banyak ibadah yang ia lakukan. Puasa Isnin-Khamis, solat tahajjud, berdoa, amal sedekah, dan lain-lain telah dilakukan, tetapi tetap saja nasib enggan berpaling dari dirinya. Disedari atau tidak, hukum alam pasti berlaku : karena jumlah energi positifnya belum sebanding dengan jumlah energi negatif yang dihasilkannya pada waktu yang sama, maka hasilnya akan tetap negatif. Pada intinya, banyak orang yang kerap mengalami kesusahan untuk melangkah ke depan adalah karena mereka mempertahankan energi negatif dalam jiwa dalam bentuk marah dan dendam pada orang lainnya.

Meski dirasakan amat berat, ketulusan hati dalam memaafkan adalah kunci dari segalanya. Bentuk memaafkan bukan bererti menerima begitu saja ketidakadilan perlakuan yang telah dilakukan terhadap diri atau pula sebanding dengan kewajiban untuk menghubungi orang yang pernah menyakiti. Stigma yang umum adalah bahwa memaafkan merupakan sesuatu yang dilakukan untuk orang lain. Memaafkan, sejatinya adalah tindakan yang dilakukan demi kepentingan diri sendiri dan hanya untuk mendapatkan keuntungan pribadi.

bukan hanya ditujukan untuk orang lain, tapi sungguh lebih diarahkan untuk diri sendiri. Memohon ampunan pada Allah dan bertaubat atas kealpaan yang pernah terjadi serta menganggapnya sebagai satu pelajaran penting kehidupan dari Allah, merupakan bentuk penting dari memaafkan diri sendiri. Hanya orang-orang kuatlah yang mampu memaafkan orang lain maupun diri sendiri. Lantas, siapa sajakah orang-orang yang harus mendapatkan kemaafan? Cobalah ingat kembali wajah seseorang dan tentukan perasaan diri terhadapnya.
Apabila ada emosi negatif yang seketika membuncah dalam hati, maka orang inilah
yang harus dimaafkan.

Saya percaya, ketika hati telah lapang untuk memaafkan, maka seketika itu pula keajaiban di sekeliling dapat terjadi. Saat kemaafan telah diberikan, maka pada saat itu pulalah energi negatif yang selama ini menjadi tabir antara diri kita dengan orang tersebut akan terbuka.

Implikasinya, orang itu pun akan merasakan sesuatu yang sangat positif dalam dirinya. Bukan merupakan hal yang aneh apabila di suatu hari kemudian, setelah kita memberikan maaf pada orang tersebut, secara tiba-tiba sikapnya berubah meskipun kita tak pernah memberitahunya bahwa ia telah mendapatkan sertifikasi kemaafan dari kita. Sebilah keikhlasan hati untuk memaafkan orang-orang yang pernah menyakiti atau menzalimi diri, sejatinya dapat mengurus energi negatif yang selama ini telah dihasilkan tanpa disadari.

Pada saat itulah, energi positif dalam diri akan semakin terpancar dan masa depan yang cerah makin mudah untuk diraih. Kemaafan, dapat menerbangkan noktah-noktah hitam dalam jiwa , dan pada saat jiwa dalam keadaan bersih itulah ribuan harap yang disanjungkan akan lebih mudah diijabah oleh Allah, Insya Allah.

Wallahu’alam bishshawab.

Copy ikhlas dari kantung entri Ustazah Shahidat.

Thursday, October 9, 2008

9 Syawal.. ::English,Manglish,Singlish?::

Hari ini seorang sahabat cuba menguji minda saya lagi ketika kami sedang makan bersama...

How should GHOTIO be pronounced?


Saya jawab 'gho ti o' la..
"Salah..!" dikilasnya..

Puas gak fikir trick bahasa ni, tapi give up gak akhirnya..

Nak tau macam mana nak pronounce perkataan tadi? hehe.. Refer comment nanti yer.. Cuba la try test dulu..

9 Ramadhan.. ::Tazkirah Subuh Ust. Zahazan di IKIM.fm::

091008 Khamis

Hari ni lepas je balik dari Musolla Bilal,tiba-tiba tergerak untuk mengklik honestech punya ikon dalam komputer..

Kedengaran rakaman suara Ust. Zahazan menyampaikan tazkirah subuh di IKIM.fm. Menarik kupasan tafsir Ustaz Zahazan ni. Saya pegang dulu Ma'thurat di tangan tanpa sempat membukanya kerana tertarik dengan kupasan tafsir hari ini...

Tapi apa yg saya nak kongsikan disini ialah satu point atau kisah yg disampaikan ustaz, yg mana kisah tersebut saya pernah gunakan dalam tazkirah Ramadhan saya yg lalu berkenaan Sunnah Nabi tercinta... Kisahnya berbunyi begini..

Suatu hari Abu Darda diberitahu rumahnya terbakar, tapi dia tak percaya dan berkata "tak mungkin..". Sahabat beritahu lagi rumah kamu terbakar sehingga beberapa kali namun Abu darda tetap tak percaya. Apabila sampai ke rumah beliau, rumah beliau memang tidak dijilat api walaupun rumah sekitarnya hangus dijilat api. Sahabat pelik dan tanya Abu Darda mana dia tahu rumahnya tak terbakar? Abu Darda menyatakan aku mengamalkan doa yg diajarkan oleh nabi semasa keluar rumah dan aku percaya pada sunnah2 nabi. Dalam doa tersebut antaranya memohon Tawakal pada Allah untuk keselamatan tempat tinggal dan diri..

Ustaz ada bacakan doa tersebut, tapi terlalu panjang dan tak sempat nak salin..
(Takat ni saya baca doa kuar rumah yg pendek je. Senang apply..)

"Disebalik Sunnah ada kejayaan..."


Habis kuliah, saya iftah Ma'athurat yg dah hangat digenggaman, menanti untuk dihayati..


(honestech tu nama software je. Guna sbg driver untuk tengok tv dan dengar radio melalui TV card dalam komputer saya..)

Wednesday, October 8, 2008

8 Syawal... ::Aiseh men..Minda ku dipermainkan lagi..::


Which of these is correct?
1. Six and six
IS eleven?
2. Six and six
ARE eleven?




(^,^) Please refer to comment to know the answer. But you all need to try to answer it first la k...

Tuesday, October 7, 2008

7 Syawal... ::Mati lagi...::

Masa tengah menjamu selera sambil menonton siaran televisyen negara (guna TV Card je..) kat hostel, saya tertangkap satu kata2 pelakon Jowo yg melakonkan 1 watak antagonis dalam sebuah drama Jawa... Kata-katanya sangat berhikmah dan membuat saya 'mengkelan' (terhenti makan/hilang selera) sementara dan berfikir..

Kata-katanya berbunyi begini...

Kematian bukan satu pengakhiran, tapi satu kesimpulan.

Monday, October 6, 2008

1 Syawal... Dekadensi Hati Syawal.

ha..da rayer... Masih ada diantara pelajar kampus yg berada dlm mood raya.. Macam biasa lah, amalan berziarah menjadi tradisi dihari lebaran ini. Namun Syawal kali ini membawa dekadensi dari segi keseronokan. Kelainan yg mengait bebenang keinsafan agar menyelubungi hati...

Kalau Ramadhan yg baru sahaja berlalu itu menjadi saksi pemergian dua orang pelajar kampus saya dan beberapa lagi kenalan, namun Syawal tanpa dipaksa mencoret kisah tersendiri...

Raya pertama, keluarga takkan terlepas menziarahi keluarga 'Tok Aunty' di Kampung Melayu Majidee, JB. Mereka berdarah cina. Maknanya, selain darah Jawa dan Bugis, saya ni mix China la jugak. hehe.. Apa yg menarik kat rumah tok Aunty ialah laksa Johor beliau. Sedap sangat. Namun senyum tawa dan sambutan hangat beliau tidak kedengaran pada Syawal kali ini. Kelihatan cuma wajah sungul seorang tua yg kian dimamah usia. Muram wajahnya menimbulkan tanda tanya.. Risikan mendapati, beliau baru sahaja keluar dari wad beberapa minggu lalu kerana penyakit kencing manis. Tak mustahil si tua ini sungul di Syawal hari. Aku hiba bila mengenangkan, adakah aku sempat lagi bertemu Tok Aunty yg hanya ku lawat setahun beberapa kali ini? Bila2 sahaja aku bakal lihat wajah si tua ini dikafankan. Atau mungkin dia yg menyaksikan jenazah ku diusung pergi? Sebelum balik, aku cuba cari Tok Aunty untuk bersalaman. Rupanya beliau membawa diri di bilik. Mungkin rasa tepinggir kerana sensitif dengan faktor umur dan kesihatan beliau, wallahu 'alam. Bila aku hulurkan tangan, beliau lantas menciumi dahi ku dengan deraian air mata dan berkata, "Zaim doakan kesihatan Tok Aunty ye..". Aku kaget dengan reaksi beliau. Dakapan bersifat keibuan dan esakan keanak-anakan itu membuat aku menerawang jauh dalam perjalanan pulang....

Raya ke-3, aku akan kembali ke Seremban dari Johor Bahru. Banyak plan ziarah untuk ditunaikan hari ini sebelum kami meniggalkan bumi kelahiran ibubapa ku ini. Antaranya kami akan singgah di Taman Jariah,Kulim (Dekat dengan Felda Taib Andak, rumah mak Mawi World!..). Itu merupakan rumah adik kepada Ummi. Kira makcik aku ler. Kami panggil dia Cik Ana je. Nenek (Mak Ummi aku) ada di sana. Apa yg aku sedar, bukan hanya nenek, tapi hampir semua orang tua suka berpindah randah ke rumah anak-anak. Batapa sayang mereka pada kita.. Tapi apa yg aku nak kongsi disini, keadaan Nenek yg kian uzur. Jatuh bilik air?!. Hm.. Ksian dia. Nampak teruk dan jelas muka yg ceria ini dulu sedang rakus dimakan usia. Dia lah satu2 Nenek ku yg tinggal. Semoga umur beliau diberkati dan dirahmati.

"Ya Allah. Kau yg memiliki kesihatan, kurniakanlah kesihatan
dan keberkatan umur pada semua ahli keluarge ku khususnya dan semua muslimin
muslimat umumnya..."


Balik ke kampus, Syawal kali ni kelabu lagi dengan berita ketidaksihatan seorang senior kos Undang-Undang (Syariah), Saudara Faridzul. Keadaan kritikal beliau diceritakan sahabat2 yg pernah berziarah. "Doc amik air tulang belakang..", kata seorang sahabat. Wha.. Parah kedengarannya. Memang parah. Aku tak dapat bayangkan betapa tabahnya beliau dalam situasi demikian.

"Semoga Allah memberi nikmat kesihatan kepada semua
muslimin muslimat.."



Mereka-mereka ini dipilih Allah untuk diuji. Betapa beruntungnya mereka andai lulus dalam ujian itu. Besar pahala amalan mereka. Bagai Ayub yg diuji dengan penyakit kulit, ketabahan menghadapinya membawa kepada kejayaan nya di Akhirat.. Wallahu 'alam.

6 Syawal...::MMB-mainan minda bosan..::

Tengah belek-belek sebuah buku, saya tertarik dengan satu soalan kuiz yg diutarakan. Menarik sebab ia berjaya membuat saya berfikir selama 10 minit. Anda pula bagaimana?..hehe. Soalan dia mcm ni..
Can you name four days which start with the letter ‘T’?

6 Ramadhan.. My tears on Ramadhan departure..

Nabi bersabda,
“Siapa yg berpuasa sepanjang Ramadhan dan diikuti dengan puasa sebanyak 6hari
dalan bulan Syawal, maka dia umpama telah berpuasa sepanjang tahun...”.
Wah..mudah betul nak gain pahala. Tapi apakah kita mengamalkannya? Memang ia bukan satu kewajipan pada seorang Muslim, ia cuma sunat hukumnya. Tapi jangan kita lupa, amalan tersebut adalah sunnah besar nabi tercinta. Cuba bayangkan, kalau tiada sunnah ini,adakah kita mampu berpuasa sepanjang tahun?


Disebalik sunnah ada kejayaan.
Kalau tak mampu nak puasa 6 hari berturut2 dalam syawal ni, at least kita puasa sunat pada hari Isnin dan Khamis.Puasa sunat Syawal dapat, puasa sunat Isnin/khamis pun dapat. Bak kata syampu Rejoice, ‘2 dlm 1’..huhu.

Jom kawan2 kita hidup dan nyalakankan sumbu amalan kita sepanjang tahun...

Sunday, October 5, 2008

5 Syawal... Tazkirah Syawal Foreigner Di Kampus.

Petang semalam lagi saya dah balik ke kampus, bukan buang tebiat balik awal, Cuma nak buat preparation untuk menghadapi hari2 study yg makin mencabar.huhu...

Sebenarnya just stand by je kat cni kalau2 mainboard Zafran Management nak buat meeting, at least saya dah ready kat KL dan tak lewat g meeting. Tapi tadi baru dapat confirmation yg meeting delay ke esok hari.huhu.tak pa la, at least dapat kemas bilik n study sikit...

Tadi selepas solat Zohor di musolla Siddiq, saya sempat menjamah rohani dengan sedikit tazkirah Syawal dari seorang Uncle foreigner. Tazkirah yg cukup menarik kerana beliau Berjaya membawa audience ke satu level keinsafan diri (berdasarkan perspektif jiwa aku le..).

Suka saya kongsikan disini sedikit pengisian tazkirah tesebut. Saya tak ingat semua, tapi bak kata org kampong, kalau tak dapat kongsi semua, jangan tinggal semua.. Pengisian tersebut disampaikan dalam English, tapi saya translatekan ke bahasa melayu berdasarkan kefahaman saya..


Alhamdulillah, kita telah Berjaya mengerjakan puasa Ramadhan dengan jayanya. Namun, adakah kita bergembira dengan kedatangan Syawal atau kita sedang bersedih dengan pemergian Ramadahan..??...
...Abu Bakar pernah berkata kepada para sahabat ketika mana sebahagian mereka tak dapat menerima pemergian dan kewafatan Nabi tercinta. Antara yg dikatakan Abu Bakar, “Barang siapa yg cintakan Muhammad, maka sedarlah yg Muhammad kini sudah wafat, tetapi barang siapa yg cintakan Islam kerana Allah, maka bersaksilah bahawa Allah kekal abadi..”.. Bila dikaitkan dengan Ramadhan, cuba kita perhatikan, andai kita cintakan Ramadhan dan beramal kerananya, maka sesungguhnya Ramadhan telah meniggalkan kita, tetapi, sekiranya kita beramal kerana cintakan Allah, maka bersaksilah bahawa Allah kekal abadi..


Apa pengajarannya? Haa... telah menjadi tabiat org kita mudah terlupa. Bak kata Che Det (Tun Dr Mahathir),
“..melayu mudah lupa..”. .

“Org kita insaf Cuma sementara je..”,
..kata Nabil Raja Lawak2.. Memang benar. Ini kenyataannya. Bila Ramadhan datang, kita berlumba2 buat amal, tapi belum sempat Syawal berlalu, tabiat lama yg negative datang balik. Amalan2 dalam bulan puasa tu kita tinggalkan mcm Ramadhan yg kita tinggalkan.. Sekiranya kita beramal dalam bulan Ramadhan kerana Allah, amalan tersebut pasti akan subur sepanjang tahun sehingga kita ke Ramadhan seterusnya...

Memang Ramadhan telah tinggalkan kita, kemulian dan kebesarannya juga telah berlalu pergi. Kita mungkin kehilangan peluang dalam Ramadhan, tapi tak kan kita nak tinggalkan jugak amalan yg telah kita latih sepanjang tarbiah Ramadhan lepas? Terawikh mungkin tak ada dalam bulan2 lain, tapi bagaimana dengan bacaan Al-Quran,sedekah,akhlak, dan amalan2 lain yg boleh kita amalkan dalam bulan2 lain? Tak sayang ke kita melepaskan bekalan kita yg telah disajikan untuk ke akhirat nanti..??

Sepatutnya kita teruskan dan kita suburkan amalan2 tersebut sepanjang tahun sebelum kita bertemu dengan Ramadhan yg akan datang..(kalau panjang umur, Insya-Allah..)..
Nah..fikir2kan dan selamat beramal...!

Friday, October 3, 2008

3 Syawal... ::Polemik Artis..:: huhu

Tengah lepak2 depan TV, tiba2 saya tertarik dengan satu rancangan baru di TV3. Tajuk program tu ‘Kalaulah aku jadi..’.

Secara ringkas, rancangan tersebut melibatkan artis2 melayu tanah air yg ditanay seandainya mereka ditakdirkan bukan menjadi artis, pekerjaan apa yg mereka prefer..? Mcm2 jawapan yg diberikan mereka, contohnya Ella nak jadi pakar kecantikan, Jaclyn Victor nak jadi dealer barang kemas, dan sebagainya.

Antara rakaman yg sempat dibuat ketika sebahagian artis diuji dengan pekerjaan yg dipilih, saya terkejut dengan penampilan hero rancangan Bong di tv9 yg memilih untuk menjadi pelayan restoran. Apa yg buat saya shock is pertengkaran dia dengan seorang pelanggan. Habis pelanggan tersebut dimaki hamunnya. Memang la ‘customer always right’, tapi si pelanggan tu pun satu hal buat order main2. Disini kita dapat lihat mcm mana etika kita. Saya juga penah menghadapi situasi yg sama (rasanya apapun pekerjaan yg berhubungan dgn pelanggan akan menghadapi masalah ini..).

Namun its quite interesting sebab ia mengajar kita bersabar. Dalam pelajaran Organization Behavior, kami diajarkan bahawa dalam berniaga, kita perlu pandai mengawal emosi ketika berhadapan pelanggan. Saya tak ingat istilahnya. Apa yg saya faham, walaupun sebenarnya kita marah dengan customer tersebut, sebahagian etika kerja memaksa kita senyum dan ramah. Secara tuntasnya, ia mengajar kita berlakon didepan pelanggan. Ia Cuma sebahagian behaviorial ethic yg saya ingat, banyak lagi sebenarnya...

Selain artis tersebut, sempat juga saya saksikan Mila AF berniaga kuih dipasar dan Faizal Tahir menjadi butcher (peniaga daging)..

Tapi apa yg lebih menarik pada saya adalah jawapan Adlin Aman Ramly. Jawapan beliau apabila ditanya nak jadi apa..? dia jawab,
“Ahli politik kot..”.
Wartawan ask him why politician? Selepas senyap beberapa saat,maka dia jawab,”...sebab saya pandai berlakon..”. haha. Saya tergelak denger jawapan tersebut sebab ia sangat menarik. Ada benarnya jugak politician kene pandai berlakon. Kat barat sana ramai actor yg jadi politician. Antara yg popular ialah Arnold Schwajenager (betui ke aku eja nih..huhu) di California..

Hehe. Tak nak komen jauh, u all pun da besar panjang, pandai fikir , bak kata abg saya,Nabil Raja Lawak, “ha, lu p k la sendiri.. Assalamualikum...” (^,^)

Thursday, October 2, 2008

1 Syawal.... Salam lebaran dan selamat Eidulfitri semua!

Malam raya ke-2, balik je dari menziarahi ahli keluarga, sebelum kerdipan mata direhatkan, saya terus on laptop dan taip msg2 ucapan hari raya dari sahabat-sahabat dan kenalan semua yg saya terima melalui SMS.


Saya mintak maaf sangat2 atas ketidakmampuan saya membalas kesemua msg2 tersebut. (kredit tak dak, tunggu duit raya tak dapat2, huhu)... Namun seperti yg saya nyatakan dalam entri sebelum ini, sebagai balasan, saya akan publish semua msg-msg tersebut dan balas dalam ni ja. Terima kasih semua dan selamat menyambut hari kemenangan...



Selamat Hari Raya buat semua sahabat2.Mohon ampun segala keterlanjuran kata, tersilap bicara,tersalah laku terguris hati dan mana2 perbuatan yg menyesakkan dada. Sama2 kita sucikan diri dan kembali kepada FITRAH.. Maaf dipinta dari Shahidat Mohamed =)
-01330054**



Slm
Selamat Hari Raya Aidilfitri
mintak maaf sedipohon rimbungala keterlanjuran kata dan perbuatan, yg tersalah sangka , yg terkutuk dan yg terketuk. EID MUBARAK ^^,)-from bro Hafiz
-01362887**


“Slm kerendahan hati,ada ketinggian budi. Dlm kemiskinan harta, ada kekayaan jiwa. Dlm kelembutan lidah, ada keterlanjuran kata. Dlm gurau dan senda , ada khilaf dan dosa.
Hrp dimaafi segala2nya”
Slm Aidilfitri Maaf Zahir & Batin..
~Md Kamarul Helmi Md Nawawi~
-01322295**

Setitik embun dipohon rimbun, Diatap nipah air bergenang, Dosa tertimbun mohon diampun, Silap & salah jangan dikenang.
“SELAMAT HARI RAYA,MAAF ZAHIR BATN 0-0”
-01951247**


Di Syawal ini...
Bergembiralah atas kejayaan mentarbiyah diri. Beristighfarlah atas dosa2 lalu. Bersedihlah atas peluang yg berlalu. Bermaafanlah atas silap salah. Adik-beradikku, dgn kerendahan diri,mohon kemaafan.SALAM PERJUANGAN;SALAM KEMENANGAN;SALAM AIDILFITRI. –A.Huzaifah A.S-
-01933281**


Walau jauh bukan halangan, SMS dihantar tanda perhubungan,Ku mohon maaf selama berkenalan, Salam Aidilfitri tanda ingatan. Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin :-)
-01235937**


Kepada penerima msg ini!... Selamat Hari Raya Eidul Fitr MZahir Batin..Drpd FAISAL JAMIL.
-01732322**


PANTUN RAYA- “Pelita karan di KLCC, Lampu mentol warna warni, Takbir bergema..Famili disisi, Makan ketupat..Ingat2 kami disini” – Abg Zarul+ Kak Laila (Saba’ Islamic Media)
-01638420**


Songket ditenun si anak dara, Indah dipakai oleh si jelita, Tgn dihulur ampun dipinta, Moga terlerai segala sengketa. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Dan Batin.
-01269407**


Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Dan Batin. Dr Ikhwan Haziq.
-01267644**


Ada ketika mata silap memandang, Telinga salah mendengar, Lidah terlanjur berkata, Fikiran khilaf menafsir, Hati silap menduga..Mohon maaf atas segalanya..Salam Aidilfitri.. -Asyikin ICT-
-01721935**


Saya ingin memohon maaf atas segala silap dan slah sepanjang perhubungan ini. Semoga lebaran dirayakan dengan penuh kesyukuran.. Salam Aidilfitri dari Azree Ariffin.
-01265880**





Ok. Takat ni dulu deh. Msg2 lain saya akan taip lain kali. Kepada pemberi msg yg msg2 mereka tidak kelihatan dalam senarai pertama ni, jangan risau yer. Ampun di pinta, maaf dipohon pada semua...

Ngantuk dan letih sedang meraja dalam diri sekarang. Selamat malam raya ke-2..huhu

Tuesday, September 30, 2008

30 Ramadhan... :: Kepulangan ::

Wha... hari terakhir Ramadhan. Seperti yg dirancang, saya kembali semula dari rumah ke kampus untuk menyelesaikan perkara yg tertanguh dan bawa balik baju untuk pakai di rumah (semalam balik berlenggang jer..).

Hari ni memang terikat dgn time constraint. Family saya merancang untuk pulang ke Johor at the midday’s today. It means that i need to rush back to Seremban (My hometown) before Zohor prayer. Wah, sempat ke ni? Tak pa, mengikut calculation saya, paling lewat saya akan sampai lepas Zohor. Namun kita merancang dan Allah juga ada rancangannya dan rancangan Allah adalah yg terbaik. Bukan semua kerja yg saya rancang untuk selesaikan hari ni terlaksana.

Hm.. Masih tak sempat nak buat meeting company. Harap2 saya sempat buat meeting company dgn mainboard lain dalam baki cuti yg ada nnt. Saya dapat rasakan pendritaan dan tugasan2 yg sedang menanti dan bakal saya hadapi bila naik kampus lepas cuti raya ni nanti. Presentation, report project, project assignment, exam dan banyak lagi tugasan studi lain.

Kehidupan seorang pelajar Islam perlu berpengisian setiap masa. Saya tertarik dgn pendapat Ust Redha berkenaan beribadat sepanjang hari. Dengar mcm beribadat dan mengabaikan perkara lain, tapi sebenarnya Ust Redha berkongsi bagaimana kita nak jadikan segala aktiviti kita seharian sbg ibadat dan gain pahala dalam masa yg sama.

Dalam tulisannya, Ust Redha menekankan 2 perkara penting untuk kita jadikan amalan iaini niat yg ikhlas dan kerja yg berlandaskan syariat. Kalau niat ikhlas tapi cara salah pun tak guna. Bak kata orang, ‘matlamat tidak menghalalkan cara’...

On the way balik ikut Lebuhraya Utara-Selatan, jem lepas susur keluar Nilai. Rupanya telah berlaku 2 kemalangan, kemalangan pertama melibatkan moto dan nahas ke-2 melibatkan kereta warna merah.Remuk habis kereta tu. Dalam kalut kemalangan tersebut, saya sempat jugak kuar hp dan amik gambar (Tapi tak sempat nak transfer ke comp lg).

Sampai rumah, saya sempat singgah di bazaar Ramadhan berdekatan Giant Senawang. Sempat la jgk shooping 2 helai seluar dan kopiah. Nak buat mcm mana, nak keluar shooping sebelum ni tak sempat.

Lepas Asar kami gerak ke Johor melalui Lebuhraya Utara-Selatan. Agak banyak jgk kenderaan waktu mcm ni. Sempat kami singgah di hentian R&R Pagoh untuk berbuka dan solat jama’ taqdim. Murah betul buah disini. Dokong 2kg baru RM3. Hehe.Ada sale mcm tu tak kan nak lepaskan je kan, so ‘terbeli’ la jgk 2kg.huhu..

Sampai di Johor, kami tak ke Kempas seperti biasa, tapi kami terus ke Taman Daya, rumah adik Ummi (we all call makcik tu Umi Eti dan Uncle Sepul..).. Yang menariknya, macam dah jadi tradisi tahunan, ‘kesesatan’ melanda bagaikan ribut yg tak diundang. Chewah.. Walaupun dah sampai Taman Daya, hampir ½ jam jgk la kami berlegar2 sekitar taman perumahan tersebut sebelum akhirnya 'kesesatan perjalanan' tersebut berakhir dan selamat tiba ke destination.huhu

Selesa sebenarnya duduk disini, sebab Umi Eti dan keluarga layan kami dengan baik sekali. Kami rasa macam duduk rumah sendiri je (sebenarnya pandai2 buat mcm rumah sendiri..huhu)... (^,^)

Sepanjang hari ni saya terima banyak ucapan selamat hari raya dari sahabat2, tapi tak sempat nak membalasnya (sebenarnya tak da credit..hehe..). Tapi tak pa, saya cadang nak taip ayat2 dan ucapan tersebut ke dalam entri yg lain akan datang.

Monday, September 29, 2008

29 Ramadhan... :: Hati ibu ::

Bagi pelajar lain, ni tarikh mereka untuk membeli belah bersama keluarga dan membantu ibu ayah di rumah sebagai persiapan terakhir menyambut lebaran yg bakal kunjung.Tak kurang juga mereka yang dalam perjalanan menuju ke kampong...

Namun sedih dengan diri sendiri, saya masih tercongok depan computer untuk menghabiskan tugasan yg belum selesai. Malam semalam saya kena migraine sebab tension sangat tgk kerja berlambak2. Ni tak masuk dengan tugasan2 yg perlu dihantar lepas habis cuti raya ni...

Saya pasrah untuk selesaikan mana yg patut dan terus balik hari ni. Namun tepat 6.30pm saya masih tak dapat selesaikan kesemuanya. Tapi at least tinggal sikit je lagi..

Sementara saya rehat sebentar, saya gapai hp dan dail no hp Ummi. Saya bgtau Ummi saya mungkin tak sempat nak balik hari ni sebab hari makin larut, dan tugasan belum selesai. Selalu memang saya sanggup balik tngah2 malam sekalipun, tapi kali ni moto saya tak da lampu belakang, so tak sanggup pulak bayangkan kene bayar saman nanti...

Masa tengah bercakap dengan Ummi, Ummi cakap dah masak rendang untuk saya sebab dia ingat saya akan balik hari ni. Saya mintak maaf dengan Ummi sebab tak dapat balik...

Lepas letak phone, saya rasa bersalah dan saya buat keputusan untuk balik sekejap untuk merasa masakan seorang ibu.Tak sampai 5 minit, saya dah siap pakai helmet dan jaket untuk balik. Memang berlenggang je sebab saya rancang untuk kembali semula ke kampus keesokan harinya. Kalau nak berkemas masa tu jugak memang tak sempat sebab banyak benda nak kene kemas.

Hari makin maghrib, saya harap sempat sampai ke rumah sebelum hari gelap. Takut dong disaman pak polisi sebab tak da lampu belakang. Dalam perjalanan pulang, saya sempat beli sebatang lemang dgn harapan dapat dimakan bersama rendang Ummi (Rendang yang disaji bersama lemang memang memukau selera saya sejak dulu lagi..).

Alhamdulillah, saya sempat jugak sampai ke rumah dengan selamat. Dapat lah jugak merasa berbuka dan bersahur di rumah kali ni...(2 b continue..)..

Friday, September 26, 2008

Seminggu ni saya 'didera' dengan mcm2 kuiz,assignment,group project, group assignment, presentation dan mcm2 lagi hal study yang membebankan. Memang tanggungjawab kita sebagai student untuk studi, tapi itu bukan satu-satunya tanggungjwb kita idup kat dunia ni.



Seminggu ni macam hilang kejap zouq (spirit) Ramadhan. Rugi nya rasa. Ptg tadi masa tgh buat assignment kat General Lab fakulti, tiba2 terasa sebak dan sayu bila mengenangkan Ramadhan dah nak sampai ke penghujung ni. Apa yg aku dah lakukan untuk meraikan Ramadhan yg slama ni aku tunggu...??? (Sebenarnya kepala masa ni dah berasap ) Tiba2 hati aku meruntun untuk menghidupkan malam 27 ni dan 'lupakan' sementara hal2 study... Petang tu habis je discuss assignment, aku nekad nak gandakan amalan dipenghujung Ramadhan ni.



Nie ade sikit huraian @ dorongan untuk same2 kite ambil iktibar..“Sesungguhnya Kami menurunkannya (al-Quran) ini pada malam Lailatul Qadar. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadar itu?Lailatul Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara. Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!” (Al-Qadr:1-5)


Lailatul Qadar itu ialah satu malam pada Ramadan yang penuh berkat, iaitu malam yang mengandungi banyak kebaikan, kerana pada malam itu malaikat turun membawa rahmat dan kesejahteraan seperti diterangkan dalam al-Quran.


Agung dan mulianya Lailatul Qadar sehingga Rasulullah s.a.w menganjurkan umatnya melakukan persediaan menyambut dan menghayati malam yang berkat itu. Persediaan yang dimaksudkan itu bukan dengan pesta yang tidak ketentuan, tetapi dengan amal ibadat yang membawa rahmat.

Allah.. Terima lah amalan kami, hamba-Mu yang hina..


Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad s.a.w bersabdanya, bermaksud: “…sesiapa menghayati malam Lailatul Qadar dengan mengerjakan solat (dan pelbagai ibadat lain), sedang dia beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya dia diampunkan dosanya yang lalu.” (Hadis sahih riwayat Bukhari)


Ibadat yang dimaksudkan termasuk membaca al-Quran, berzikir, beristighfar, bertaubat dan berdoa pada malam yang berkat itu manakala beriman disebut dalam hadis berkenaan merujuk kepada kepercayaan dan keyakinan benarnya keistimewaan Lailatul Qadar yang mulia itu.


Walaupun Lailatul Qadar mempunyai keberkatan dan kebaikan berlimpah ruah, sehingga dikatakan tiada tandingan berbanding malam lain, ia tidak dinyatakan dengan jelas pada hari tertentu.

Subhanallah..


Tetapi Rasulullah s.a.w ada membayangkan malam berkenaan, malah menasihati supaya melakukan persediaan untuk menghadapinya, seperti dinyatakan dalam hadis bermaksud:
Daripada Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui Lailatul Qadar pada malam ganjil 10 malam akhir Ramadan.” (Hadis sahih riwayat Bukhari)


Malam yang ganjil sudah pasti malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadan. Ada hadis yang menyatakan Lailatul Qadar pernah ditemui pada zaman Rasulullah s.a.w pada malam 21 Ramadan dan malam 23 Ramadan.
Baginda juga pernah meminta seorang sahabat yang bertanya mengenai Lailatul Qadar supaya dia bersedia menghayatinya pada malam 27 Ramadan.
Keterangan di atas menunjukkan Lailatul Qadar tidak tetap, sebaliknya boleh bertukar dalam 10 malam terakhir Ramadan pada setiap tahun.


Hikmah malam penuh berkat itu dirahsiakan supaya setiap orang Islam bersungguh-sungguh menghayati 10 malam terakhir Ramadan dengan amal ibadat dan memberi pengharapan yang tinggi kepada Ilahi supaya dapat bertemu malam berkenaan.


Imam Nawawi, berkata: “Lailatul Qadar dapat disaksikan orang yang dikehendaki Allah pada tiap-tiap tahun ketika Ramadan, sebagaimana yang diterangkan dengan jelas dalam hadis Rasulullah s.a.w dan diberitakan juga oleh orang yang soleh…”


Kemudian beliau menyebutkan penjelasan Imam Al-Mawardi, dalam kitabnya, Al-Hawi: Bahawa orang yang dapat menyaksikan Lailatul Qadar, elok dia menyembunyikan perkara yang disaksikan (supaya dia terselamat daripada perasaannya) dan hendaklah dia berdoa (pada saat yang berkat itu) dengan ikhlas serta sepenuh-penuhnya yakin dengan permohonan yang disukainya mengenainya agama dan dunianya, biarlah kebanyakan doanya itu untuk (kebaikan dan keselamatan) agama serta hari akhirat.”


Ada orang berkata, mereka yang menemui Lailatul Qadar akan melihat cahaya terang di segenap tempat manakala sesetengah pihak mendakwa mendengar ucapan salam dan kata-kata lain daripada malaikat, melihat semua benda termasuk pokok rebah (sujud) dan doanya makbul.
Bagaimanapun, Imam at-Tabari memilih pendapat yang menegaskan, semuanya itu tidak lazim (tidak semestinya dia dapat melihatnya), kerana tidak disyaratkan melihat sesuatu atau mendengarnya untuk menemui Lailatulqadar.


Cuma yang penting ialah taat beribadat kerana Allah semata-mata dan ganjaran orang beribadat adalah terjamin, sama ada dapat dirasai di dunia atau di akhirat. Justeru, umat Islam digesa rajin beribadat pada Ramadan, lebih-lebih lagi pada 10 malam terakhir Ramadan.
Rasulullah s.a.w contoh terbaik menghayati Ramadan, terutama 10 malam yang akhir dengan beriktikaf di masjid dan melakukan amal ibadat sebagai persediaan untuk menyambut kedatangan Lailatul Qadar.


Daripada Aisyah r.a katanya: “Rasulullah s.a.w memperbanyakkan amalan apabila sampai hari yang ke-10 terakhir Ramadan, baginda juga membangunkan isterinya agar beribadat (solat sunat, membaca al-Quran, berzikir dan lainnya). Baginda juga menjauhkan diri daripada bergaul serta bermesra dengan isterinya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Menurut ulama, Lailatul Qadar kemuncak Ramadan kerana kemuliaannya yang diterangkan di dalam al-Quran dan hadis Nabi s.a.w, malah malam berkenaan dirakamkan khusus dalam satu surah di dalam al-Quran, menunjukkan keistimewaannya.


Orang yang tekun beribadat pada 10 malam yang berkenaan akan mendapat rahmat yang dijanjikan kerana sudah sabit dalam hadis yang sahih Lailatul Qadar wujud pada satu daripada 10 malam itu.


Justeru, orang yang tekun beribadat pada 10 malam terbabit akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu, sama ada dia menemuinya atau tidak dan tidak melihat apa-apa. Cuma yang dapat menemuinya dianjurkan berdoa kebaikan, kesejahteraan dan keampunan.
Nabi s.a.w ada mengajar berdoa seperti berikut: “Ya Allah, ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau sentiasa memaafkan (salah silap hamba-Mu), lagi suka memaafkan, oleh itu maafkanlah salah silapku.”


Yang penting ialah menghayati malam terbabit dengan amal ibadat, beriman dengan yakin Lailatul Qadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadat semata-mata ikhlas dengan mengharapkan rahmat dan reda-Nya.

Ngaji Jawa

Bahasa Jiwa Bangsa?
Jom mengaji bahasa jawa.
Balik kampung ni leh la borak ngan Nyut (Moyang) bahasa Jawa deh.

Aku sibuklah
Saya sibuk

Aku arep endang
Saya nak cepat

Aku ora sedih
Saya tidak sedih

Aku ngantuklah
Saya mengantuk

Aku ijik enum
Saya masih muda

Aku yakin
Saya pasti

Aku iso nulong koe
Saya boleh bantu awak

Aku ora eleng
Saya tidak ingat

Aku ndu'e duit
Saya ada duit

Aku mesti lungo saiki
Saya harus pergi sekarang

De'ea kok koyok nesu
Dia seperti merajuk

De'ea Ora ngombe teh
Dia tidak minum teh

De'ea ora sidoh lungo
Dia tidak jadi pergi

De'ea kenal karo bapak ku
Dia kenal dengan bapa saya

De'ea kenteng nek kerjo
Dia rajin bekerja

De'ea bekas cikgu ku
Dia bekas guru saya

De'ea agek adus
Dia sedang mandi

De'ea sukak ndelok wayang
Dia suka menonton wayang

De'ea ora ndu'e lesen
Dia tidak ada lesen

Dino iki koyok arep udan
Hari ini seperti nak hujan

Dino iki terang
Hari ini cuaca baik

Dino iki aku arep lungo mancing
Hari ini saya nak pergi memancing

Dino iki dino seloso
Hari ini hari selasa

Koe wes rong puloh taun
Awak dah berumur duapuluh tahun

Koe udhu konco ku
Awak bukan kawan saya

Koe ora salah
Awak tidak bersalah

Koe njagong nang kursi ku
Awak duduk di kerusi saya

Koe kedekut
Awak kedekut

Koe dak keno ndemik bendo kui
Awak tak boleh sentuh barang itu

Koe ora teko mau bengi
Awak tidak datang malam tadi

Koe benci adik ku
Awak benci adik saya

Koe mesti merono
Awak mesti kesana

Koe ngomong opo
Awak cakap apa

Endanglah
Cepatlah

Hyolah
Baiklah

Koyok jaman mbien
Seperti zaman dahulu

Ono opo-opo neh
Ada apa-apa lagi

Seng ati-ati
Berhati-hati

Seng alon-alon
Perlahan-lahan sedikit

Terus mengarep
Terus kehadapan

Udhulah
Bukanlah

Ketemu neh
Jumpa lagi

Sediluk hyo
Sebentar ye

Njalok ngapuro
Minta maaf

Wes mangan?
Dah makan?

Yuk merono
Jom ke sana

:: Body Language Meet Java Language ::

Moto -Mata
Itheb -Bulu Mata
Irong -Hidung
Cangkem -Mulut
Lambe -Bibir
Untu -Gigi
Berengos -Misai
Janggut -Janggut
Kuping -Telinga
Rambut -Rambut
Gulu -Leher
Pundak -Bahu
Tangan -Tangan
Dodo -Dada
Weteng -Perut
Peha -Pupu
Dengkol -Lutut
Sikil -Kaki
Sikut -Siku

Thursday, September 25, 2008

Numerical Javanese wak!

1
Siji
2
Loro
3
Telu
4
Papat
5
Limo
6
Enem
7
Pitu
8
Wolu
9
Songo
10
Sepuluh
11
Sebelas
12
Dobelas
13
Telulas
14
Patbelas
15
Limolas
16
Enembelas
17
Pitulas
18
Wolulas
19
Songolas
20
Rong Puluh

Wednesday, September 24, 2008

Antara Restoran INDIA VS. Restoran INDIA MUSLIM (Mamak) di Malaysia

Penerangan dari Pengarah Perhubungan Awam dan Komunikasi Media Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Seperti yang anda sedia maklum, lewat ini, wujud begitu banyak restoran- restoran INDIA yang menggunakan nama-nama berunsur Islam dan Melayu (Sri Pelita dan lain-lain) untuk mengaburi mata pengguna Islam.

Memang tepat dakwaan yang mengatakan bahawa Restoran Lotus dimiliki oleh orang yang beragama Hindu walaupun makanan yang disajikan saling tak tumpah seperti makanan orang-orang INDIA MUSLIM.

Menurut pengamatan PPIM, restoran-restoran yang dimiliki oleh orang beragama Hindu akan dimulakan setiap pagi dengan upacara memecahkan kelapa dan premisnya akan direnjis-renjiskan dengan air dan sejenis serbuk.

PPIM telah dimaklumkan oleh pengguna-pengguna Islam bahawa air tersebut merupakan air kencing lembu dan serbuk itu pula merupakan najis lembu yang telah dikeringkan. Kadangkala, makanan yang telah siap dihidangkan turut juga direnjiskan dengan air dan serbuk ini. Mungkin untuk membawa keberkatan.

Sebagai pengguna-pengguna Islam yang peka, sudah menjadi tanggungjawab kita bersama untuk membantu perniagaan saudara-saudara seagama kita. Bukanlah niat PPIM untuk mewujudkan perasaan benci sesama masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan agama, namun saya berpendapat bahawa motto "Muslim business comes first" haruslah menjadi amalan kita.




:: di celah-celah kehidupan

Khaza ni mix?

"Aku mix portugis dan malay..", kata seorang shabat saya yang belajar dalam fakulti yg sama.

Saya pun tak nak kalah turut mengaku.. "Aku pun mix gak...".

Kwn saya kagum dan confius. Melihat kekalutan beliau, saya teruskan
kata-kata, "Ayah aku Jawa, mak aku Bugis...".


Terus gamit keadaan dengan gelak tawa sahabat-sahabat...

Sambung seorang lagi sahabat, "Haha.. ko ni kira foreigner la yer...?"



JOM KITA BRIEF SIKIT TENTANG SEJARAH JAWA MALAYSIA NI!


Suatu Waktu dahulu ...
orang jawa di Malaysia malu untuk mengaku diri mereka berketurunan jawa.

Suatu waktu dahulu...
orang jawa dikenali sebagai golongan petani dan pengambil upah menggali parit, telaga,membina titi , menebas, menebang kayu dan sesetengahnya meneroka belukar dan hutan kecil.

Suatu Waktu Dahulu...
orang jawa hanya tertumpu di sekitar negeri Johor,Selangor dan kawasan Hilir Perak.

Kini...
Orang jawa telah berubah selaras dengan perubahan zaman.
Kalau dulu ayah dan datuk mereka adalah petani, ada di antara anak-anak mereka kini meneruskan tugas di bidang pertanian.
Kalau ayah dan datuk mereka sekadar petani, anak-anak kini menjadi Pegawai Pertanian, Pengurus Bank Pertanian, Pegawai di agensi-agensi Kementerian Pertanian dan sebagainya. Malah kini ada anak jawa turut serta menggerak jentera pentadbiran dan pembangunan ekonomi negara seperti menjadi jurutera,Juruterbang,Akauntan,Peguam,Doktor,Pensyarah, Guru,Polis,Tentera,Ahli Politik,Usahawan Berjaya dan Ketua di Jabatan-jabatan kerajaan.

Kini...
Anak jawa tidak lagi malu untuk mengaku diri mereka jawa.

Kadangkala ada juga yang bukan jawa turut mengaku jawa kerana bangsa jawa semakin unggul di Malaysia.

Saya berpendapat orang bukan jawa yang berkahwin dengan orang jawa boleh dianggap menjadi orang jawa dan anak mereka dipanggil JAWA PERANAKAN

Aku men'jawa'?

Wak Jaeman :Kabare?
Apa Khabar?
Mak Temah :Waras
Baik/Sihat
Wak Jaeman :Wes Mangan
Dah Makan
Mak Temah :Wes
Sudah
Wak Jaeman :Arek Lungo Enthi?
Hendak pergi ke mana?
Mak Temah :Lungo Gedde
Pergi Ke Kedai
Wak Jaeman :Arek tuku opo?
Nak Beli Apa?
Mak Temah :Tuku Iwak Karo Sayor
Beli ikan dan sayur
Mak Temah :Ora opolah, aku lungo disek yo! Engko gedene tutup.
Tak apalah saya pergi dulu ya! Nanti kedainya tutup
Wak Jaeman :Yo lah
Ya lah.

Tuesday, September 23, 2008

23 Ramadhan... :: Hm..pengisian apa ek?.. ::

Petang tadi tiba2 sorang sahabat mesej mintak tolong bagi tazkirah lepas terawikh. Rasanya malam ni la mlm terakhir saya akn bagi tazkirah dalam bulan Ramadhan ni.

Lps berbuka dan solat Maghrib saya duduk sekejap depan computer untuk cari ilham pengisian tazkirah malam ni. Hm...dah dekat habis Ramadhan ni modal tazkirah semua dah habis digunakan, kalut jugak nak fikir pengisian apa yg dapat memberi kesan dan impak rohani dalam diri pendengar...

Azan Isyak tiba2 bergema. Saya terus capai kopiah menuju ke kamar mandi untuk berwudhu’ dan terus ke Musolla Asma’. Bertemankan Hafiz,Aiman,Raden dan sorang lagi sahabat, kami lead majlis malam tersebut dengan solat Isyak, terawikh, witir dan akhir sekali sampai giliran saya bertazkirah. Semoga Allah memudahkan lisan saya dan memberi pemahaman kpd mereka yg mendengar..

Alhamdulillah, saya dapat menarik minat crowd dengan pengisian mengenai Lailatul Qadr,Syawal dan beberapa pesanan penaja yg lain. Tapi mesej utama saya mlm tu berkenaan tentang Sunnah Nabi. Temanya, “disebalik sunnnah ada kejayaan”... Semoga mendapat manafaat untuk diri saya khususnya dan mereka yg mendengar.

Tak sempat saya nak huraikan satu persatu pengisian mlm tu buat masa ni, cukuplah kita sedar, Ramadhan sedang merangkak meniggalkan kita. Adakah kita bersedia kehilangan Ramadhan ini?..

Tepuk dada, tanya iman...

Anger :: Suatu Tazkirah Ramadhan ::

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Siapa yang tidak mempunyai tiga sifat, tidak dapat merasa manisnya iman iaitu:
Kesabaran untuk menolak kebodohan orang yang bodoh
Warak yang dapat mencegah dari yang haram
Akhlak untuk bergaul dengan manusia (dan akhlak untuk masyarakat)

Ada seorang yang mempunyai kuda yang sangat dibanggakan, tiba-tiba pada suatu hari ia melihat kudanya patah satu kakinya sehingga tinggal tiga kaki, lalu ia bertanya kepada budaknya:"Siapa yang berbuat itu?"

Jawab budaknya: "Saya."

Ditanya lagi: "Mengapa?" jawab budaknya: "Supaya engkau risau."

Berkata orang itu: "Saya akan membalas menjengkelkan siapa yang menyuruh engkau berbuat itu (yakni syaitan laknatullah)."

Maka ia berkata kepada budaknya: "Pergilah engkau, saya merdekakan dan itu kuda untukmu."


Sifat pemarah itu berasal drpd sifat sombong(ego).Lagi besar ego seseorang lagi besar marahnya. Ini berkaitan pula dgn kedudukan sesorang,Kalau tinggi kedudukan seseorang,besar pangkatnya,banyak hartanya,banyak pengikutnya, maka akan tinggilah ego sesorang dan akan menjadi jadilah pemarahnya.

Sebaliknya jikalau kurang segalanya, maka akan kuranglah egonya dan kurang jugalah pemarahnya. Sifat pemarah ini ada pada hampir semua orang seperti juga hasad dengki.

Kenapa kita mesti marah?


Di antara langkah yang perlu kita hadapi untuk menghilangkan marah ialah :
  1. Mula mula kita perlu malu dgn Allah s.w.t akan segala tindak tanduk kiita.Allah memerhati segala perlakuan dan sikap biadap kita.
  2. Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.
  3. Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.

Oh guruku.. :: Tekanan guru tidak seperti didakwa KPPK ::

Kajian mendapati tugasan guru tidaklah berisiko tinggi, atau berhadapan dengan tekanan kerja - bertentangan dengan kebimbangan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsan (KPPK) berhubung kerjaya itu.

Kesatuan itu baru-baru ini mengeluarkan kenyataan kontroversi, dengan mendakwa setiap hari guru disaman oleh pihak luar dan ini telah menyumbang kepada ketakutan dalam kalangan guru dan seterusnya memberi tekanan kepada mereka.

Kajian bersama oleh pensyarah dari dua buah universiti awam tempatan itu mendapati, kerja yang berkaitan profesion perguruan seperti pengajaran dan pembelajaran adalah kerja rutin dan tidak mencabar.

Penyelidikan dilakukan oleh pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Segamat, Noordin Yahaya dan Sharifudin Ismail, dan pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Madya Dr. Azizi Yahaya.

Kajian bersama itu bertajuk Tingkah Laku Kepimpinan Pengetua dan Hubungannya dengan Tekanan Kerja dan Keberkesanan Organisasi, Di Beberapa Buah Sekolah Terpilih Di Negeri Sembilan.

Kajian bertujuan melihat hubungan antara tingkah laku kepimpinan pengetua, tekanan yang dialami oleh guru dan keberkesanan organisasi di beberapa buah sekolah luar bandar di kawasan pentadbiran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Seremban-Port Dickson dan kawasan pentadbiran PPD Rembau-Tampin.

Kertas kerja itu dibentangkan semasa Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-12 di Genting Highlands, Pahang, baru-baru ini.
Menurut penyelidik berkenaan, beban kerja guru tiada kaitan dengan keberkesanan organisasi sekolah.

Ini kerana tambahan beban itu tiada kaitan dengan peningkatan produktiviti guru.
Walau bagaimanapun, kajian mendapati kecekapan pengetua ada kesannya kepada organisasi sekolah yang ditadbirnya.

Pengetua yang baik dari segi kepimpinan boleh memotivasikan guru dan menambah keberkesanan organisasi sekolah, menurut kajian itu.
Kertas kerja itu turut mencadangkan beberapa langkah untuk meningkatkan prestasi kepimpinan guru iaitu:
  1. Bengkel dan latihan patut dianjurkan untuk meningkatkan mutu kepimpinan dalam bidang hubungan manusia, kemahiran interpersonal dan kemahiran teknikal.
  2. Latihan kepekaan yang memberi fokus kepada hubungan manusia dan kemahiran interpersonal boleh memberi peluang pengetua untuk mengenali diri mereka dan kesan tingkah laku terhadap orang lain. Kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh oleh pengetua boleh digunakan untuk memotivasikan staf di bawah kepimpinannya.
  3. Pengetua hendaklah diberi peluang untuk meningkatkan pengetahuan teknikal seperti kepimpinan pembelajaran, pembinaan kurikulum dan kaedah pembelajaran.
  4. Pendedahan terhadap pengurusan sumber manusia hendaklah dijalankan yang memberikan penekanan amalan peningkatan produktiviti dan teknik memotivasikan kakitangan dibawahnya. Pengetahuan dan kemahiran ini juga dapat menyokong pengetua merancang program perkembangan staf.
  5. Sebelum dilantik ke jawatan pengetua, bakal pengetua hendaklah mengikuti beberapa kursus yang melibatkan pentadbiran sekolah. Ini boleh mengelakkan pengetua memulakan pengendalian sekolah melalui proses trial and error.

"Aku nak istikharah jap..Tak tau la nak buat kerja yg mana dulu..."

ISTIKHARAH ialah :

Solat untuk mengetahui penentuan dan kepastian tentang kebaikan dan keburukan sesuatu pekerjaan yang akan dilakukan oleh seseorang yang ia sendiri tidak dapat memastikan.

  • Dilakukan sebanyak dua rakaat.
  • Boleh dikerjakan pada waktu solat sunat rawatib dan tahiyatul masjid.
  • Boleh dikerjakan pada waktu malam mahupun siang.
  • Bacaan surah adalah al-fatihah dan diikuti dengan surah/ayat pilihan.
  • Tidak terhad kepada ayat tertentu, pilihlah surah/ayat yang sesuai mengikut niat anda. Kalau tak tahu ayat/surah mana yang sesuai, perbanyakkan tengok tafsir.


PERINGATAN : SOLAT ISTIKHARAH BUKANLAH SOLAT MEMILIH JODOH.
Solat sunat istikharah dibuat untuk memohon pedoman/petunjuk tentang baik/buruk sesuatu pilihan.

  • Saranan saya, istikharah boleh dibuat dalam hal jodoh apabila dipinang oleh pihak lelaki/perempuan.
  • Elakkan membuat istikharah dalam hal jodoh SAHAJA
  • Elakkan kekeliruan antara dilamar menjadi awek dan dilamar menjadi isteri.

Monday, September 22, 2008

Kematian PC/Laptop... ::Satu Guideline::

Cara dan langkah terbaik untuk Shut Down PC/Laptop anda...

  • Sebaiknya jangan terus cabut plug (unplug) atau off suis power supply komputer. Ia akan mengakibatkan kerosakan pada hard disk/hard drive anda dan berkemungkinan besar akan merosakkan komponen lain.
  • Teknik shut down komputer yang sebenar memang agak lambat. Ini adalah kerana pada ketika ini, komputer kesayangan anda tu tengah menyimpan setting yang berguna untuk booting dan konfigurasi komputer kelak. Ia juga bertujuan untuk memastikan seluruh software dan hardware dipadam terlebih dahulu agar tidak timbul masalah ketika anda on komputer lain kali.

Kita selaku pelajar yg busy ni selalu mengadu komputer lambat booting, slow dan mcm2 lagi. Haa.. Tu la padahnya kalau tak shut down dgn proper. Data penting untuk booting akan hilang dan lebih dahsyat lagi kalau ia menyebabkan bad sector ataupun hard disk corrupt (bahasa kasarnya,hard disk akan mampus keras) dan tak dapat detect.

Tapi jgn risau,jika data yang diperlukan untuk booting hilang, ia masih boleh dibaiki dengan restore pada DOS atau install semula windows (Repair Operating System) atau install je OS lain tanpa perlu memformat hard disk.

Cara dan langkah yang tepat dan selamat untuk shut down komputer anda.
Teknik ni mungkin sudah diketahui oleh hampir 99.99% sahabat2, namun tidak ada salahnya berkongsi ilmu, tambahan lagi bagi new users of computer.
  1. Klik "Start" di bahagian kiri bawah skrin. Atau boleh jugak tekan hot key windows pada keyboard anda (Key yg ada gambar windows).
  2. Pilih "Turn Off Computer".
  3. Klik "Shut Down" .
  4. Dan pilih "OK" .


Nota :
  • Fungsi Restart adalah untuk reboot komputer anda tanpa shut down terlebih dahulu. Ia akan terus mematikan komputer anda sebelum menghidupkannya semula tanpa anda menekan butang Start
  • Fungsi Hibernate adalah untuk menidurkan seketika komputer anda. Masa ni, setting program atau software tidak berubah dan kekal sehingga anda 'mengejutkan' komputer anda. Jadi, program yang masih running sebelum hibernate akan tetap kembali di posisi masing-masing ketika dinyalakan semula.
  • Fungsi Restart to DOS adalah untuk run command prompt DOS secara independent tanpa campur tangan windows.
  • Fungsi Stand By adalah untuk 'menenangkan' sementara komputer tanpa mematikan komputer. Lebih kurang mcm hibernate je.

Pertemuan antara sahabat dan Izrail...

Petikan dari laman seorang ayahanda.. :: anak bapa ::


......Ramai teman bertanya bagaimana aku boleh begitu “cool” menghadapi saat-saat kematian puteri sulong tercinta. Jawapannya mudah, kerana kekuatan yang Allah beri kepada ku. Kakak pergi dalam keadaan yang paling baik yang boleh kita minta.

Ia anak yang sentiasa patuh kepada ibubapa, berakhlak mulia, sentiasa menjaga kehormatan diri dan ibadat. Malah ketika berbaring, lidahnya tidak lekang membaca Al-Qur’an dan berwirid.

Kakak adalah insan yang mudah bertolak ansur dalam bab keduniaan. Jawapannya sentiasa,”Ikut suka hati ayah …..”. Walaubagaimanapun, Kakak begitu tegas dalam bab agama. Berapa kali bapa saudaranya ditegur kerana masih merokok. Kakak diberi pendidikan agama sejak kecil sehingga di Universiti, samada di sekolah atau di rumah. Kakak seorang yang rajin di dalm kerja-kerja jamaah dan memang memiliki jiwa pemimpin. Kehadiran ramai temannya dari UIA membuktikan hakikat ini.

Di samping itu Kakak sangat cemerlang di dalam pelajarannya. Beberapa hari selepas meninggal dunia, kami menerima sepucuk surat daripada UIA memaklumkan Kakak tersenarai di dalam Senarai Dekan kerana kecemerlangan akademiknya.

Saya menyaksikan sendiri banyak tanda-tanda kurniaan Allah kepada Kakak. Bilik tempat Kakak meninggal dunia harum semerbak bau bunga-bungaan (sehingga ke hari ini) walaupun kita tak pernah bawa masuk sekuntum bunga pun ke dalam rumah. Waktu dimandi jenazahnya oleh maknya tak ada sedikit najis apa pun keluar darinya. Wajahnya puteh berseri-seri, lembut ayu dan tersenyum seolah-olah seperti sedang tidur. Kombinasi semua ini dan banyak lagi memberikan seribu alasan untuk kami lebih gembira daripada bersedih di atas pemergiannya.

Namun sebagai ayah, kehilangan Kakak tetap dirasai dan dirindui. Kakak telah membawa bersama secebis hati ayah yang tak mungkin dapat ayah perolehi kembali di dunia ini. Ayah sayang kepada Kakak dunia hingga ke akhirat ……..



Ulasan Khaza:

Menitis setitis demi setitis air mata saya ketika sedang membaca entri ini.Bertambah deras melurah embun mata tatkala mengenangkan bagaimana keadaan saya nnt.Bagaimana agaknya keadaan nyawaku ini di jemput Izrail...?

Hati menagis hiba tatkala menelusuri luahan hati seorang bapa. Jelas terpancar kasih dan ketabahan hati seorang ayahanda tatkala menerima dgn pasrah pemergian anak perempuannya yg tersayang...

http://anakbapa.blogspot.com/2008/09/puteriku-siti-hajar-permata-hati-ayah.html

Al-Fatihah buat Almarhumah Siti Hajar.....

Sunday, September 21, 2008

21 Ramadhan :: Berubah dibulan Ramadhan bukti hipokrit? ::

Hari ni saya rasa kecewa sangat.. Bukan dikecewakan perempuan, tapi saya kecewa dengan kata2 seorang kawan. Tak sangka ketika Ramadhan sedang sampai ke ‘pelabuhan’ terakhir, masih ada orang yang memandang rendah pada bulan Ramadhan ni.

Dia kata, ” kenapa bulan Ramadhan je nak buat amal?Bulan lain tak blh ke?Kenapa taksub sgt dengan Ramadhan?..”

Saya senyap seribu bahasa. Takkan dia tak sedar akan kemuliaan Ramadhan? Maka dengan tenang saya berkongsi ilmu yg ada bersama beliau. Bukan berniat untuk mengajar, tapi sekadar berkongsi ilmu. Hampir2 jugak gaduh sebab dia tetap rasa dia betul dan tak nak terima pendapat saya. Tapi saya tahu, dia mesti sedar yg dia tersalah ckp, tapi biasalah, ego manusia tu terlalu tebal...

Teringat sabda Nabi yg mafhumnya..
“Seandainya sahabat2 ku tahu apa (pahala) yg terkandung
dalam bulan Ramadhan ni, nescaya mereka akan mengharapkan sepanjang tahun
menjadi Ramadhan...”


Dikatakan bahawa dalam bulan Ramadhan ni, 1 amalan sunat sahaja digandakan pahala sebanyak 70 kali. Wah, macam mana pulak dengan pahala amalan fardhu kita kan?

Renungkan......

Dalam Ramadhan dikatakan terkandung 1000 macam perkara dan event2 besar Islam. Nuzul Quran, Lailatul Qadr, Perang Badar, Fathul Makkah dan sebagainya. Dan Ramadhan sangat dimuliakan dalam sirah Islam. Ada 1 kata2 berkaitan Ramadhan, ‘Sepanjang tahun adalah racun, dan Ramadhan adalah penawarnya...’.

Dalam bulan Ramadhan ni, segala amalan menjadi ringan. Diri terasa nak beramal sepanjang masa. Yang tak pernah bersedekah tiba2 jadi ringan je tangan menghulur sedekah dalam Ramadhan ni. Anak yatim masa bulan Ramadhan ni selalu ‘busy’ dengan undangan2 berbuka puasa dan sebagainya...

Nah.. Kalu bukan bulan Ramadhan ni, bila lagi kita nak berubah???

Ramadhan adalah medium dan agen mekanisma perubahan umat. Ia ibarat prisma. Cahaya yg bengkok melalui satu prisma dan keluar sebagai satu cahaya yg lurus. Ramadan lah tempatnya...

Persoalan yg ditimbulkan disini sebenarnya bukan isu baru.

Banyak ahli masyarakat Islam kita yang tersilap mentafsir erti ‘perubahan’ atau hijrah.
“Saya bukan taknak pakai tudung, tapi saya tak nak jadi hipokrit la. Ni la diri saya yg sebenar (merujuk pd dirinya yg tak bertudung), biar lah saya jadi diri saya yg sebenar. Takkan ko nak suruh saya berlakon jadi bdk baik..ish..Tak nak lah jadi hipokrit..”

Mereka takut jadi hipokrit dengan harapan mereka tidak menguris Islam, tapi dalam masa yg sama mereka tak tsayat pada balasan dan amaran Allah..Mereka cakap mereka tak menolak Islam, tapi menjarakkan Islam dari aplikasi hidup seharian meraka? Mungkin mereka tak sedar...

Merujuk kepada sirah, cuba bayangkan kalau Umar Al Khattab tu mempunyai pemikiran anti-perubahan macam ni?

Tengok perubahan yg berlaku dalam diri beliau sebelum beliau masuk Islam dan sesudah masuk Islam? Kalau orang yg baru masuk Islam masa tu ada pemikiran dan dogma ‘tak nak berubah sebab tak nak hipokrit’ ni, apa beza mereka dengan org yg tak peluk Islam lagi masa tu?
Namun sebaliknya, mereka terus bertindak atas apa sahaja arahan dan perintah Allah dan Rasulullah terhadap mereka.

Lihat sahaja pada kesan pengharaman arak ketika itu? Mekkah bagaikan banjir dengan arak akibat dari arak yang dilempar dan di buang oleh para sahabat. Mereka pegang pada sunnah Nabi dengan ‘gigi geraham mereka’..

Saya tertarik dengan kisah bagaimana orang Quraish keliru dengan penampilan Abu Bakar dan Nabi ketika mereka brjalan beriringan. Tak ada apa yg dilakukan oleh Nabi tak dilakukan oleh Abu Bakar. Zaman sahabat dipersayai sebagai zaman terbaik selepas zaman Nabawiyah.

Jelas kejayaan bagi mereka yg mengamalkan sunnah nabi. Sahabat2 berjaya dunia akhirat dan dijanjikan syurga dengan mengamalkan sunnah nabi yang hari ini dianggap ketinggalan dan konvensional oleh segelintir kita?

Bak kata Abg Ridhwan A.Bakar, para sahabat bijaksana (bijak di sana) dan bukan hanya bijaksini (bijak disini)...

Mercun On Campus :: Suatu Nasihat.

KaBoom...Kaboom...Booooomm....

Tersentak-sentak saya tengah minum air masa berbuka.. Geram betul dengan budak2 yg main mercun ni. Kalau takat main mercun pop tu tak pa lagi, ini main mercun bola waktu2 Mahgrib ni..Main kat kawasan hostel pulak tu. Lepas meletup mercun tu, kedengaran ‘letupan’ penghuni2 hostel yang nyata mengalami sentakan yang sama seperti saya tadi. Jeritan ‘woi!’ dan sumpah seranah kedengaran terutama dari students foreigner.
Biasalah, kalau dah nama pun raya, mercun sangat sinonim. Kat hostel saya ni, malam pertama Ramadhan dah boleh dengar dentuman2 mercun. Tapi pelajar Universiti tak kan la bengap sangat tak tau hormat privasi pelajar lain. Terganggu ibadat kami bila kul 2,3 pagi lagi bertambah meriah bunyi dentuman tu..

Esoknya, bila saya balik dari surau lepas solat subuh, saya tengok ada notis tulisan tangan di information board hostel. Dari gaya tulis dan bahasa yg digunakan saya dapat agak tu tulisan foreigner.. Dalam notis berbahasa Inggeris tu antaranya berbunyi (lepas di ‘translated’ le)... “...ada antara kami yang tak dapat terima bunyi letupan bunga api dan menjadi tak tenang tiap kali dengar bunyi letupan...” . Dalam notis tu juga ada menyebut mereka tak akan teragak2 untuk complaint direct ke Rector University sekiranya masalah ni berlanjutan. Wah..tension sangat tu dengarnya...

Kesian jugak dengan sahabat2 dari negara2 luar yang tak boleh duduk diam bila dengar bunyi dentuman. Mereka masih fobia dengan keadaan peperangan di Negara mereka. Perasaan takut menyelubungi mereka tatkala pelajar lain enjoy bermain mercun.

Tapi pelajar2 kita tak sedar akan sensitivity masyarakat lain ni. Pelajar tempatan datang University nak main dan enjoy dengan kwn2. Apa tujuan hidup mereka ni sebenarnya? Tak ke mereka ni rasa sia2 dengan hidup mereka yang sekadar makan, tidur, enjoy, merokok, kuar malam, shooping, join group samseng, gaduh, dating dan perkara2 lagho lain?
Hmm.. Sedihnya tengok anak bangsa kita jadi macam ni. Negara kita ada prasarana Dunia Kelas Pertama tapi modal insan Dunia Kelas Ke-Tiga. Terbayang masa depan Negara yang gersangkan pemimpin2 berkaliber dan berkarisma...

::Need is the mother of invention::

Semasa belajar subjek sejarah masa zaman sekolah dulu, ini lah subjek yang paling senang nak skor dan mudah nak dapat A bagi saya. Tapi terasa rugi sekali sebab kita terlalu mengagung2kan barat sehinggakan akibatnya 'memakan' anak bangsa generasi baru sendiri.

Buka mata, buka minda, kenali diri! Fikir-fikirkan dan selamat beramal!


Penemu Mesin wap Adalah James Watt. Berasal dari Negara Inggeris
Penemu Mesin 4 tak Adalah Nicolaus Otto. Berasal dari Negara Jerman
Penemu Mesin diesel Adalah Rudolf Diesel. Berasal dari Negara Jerman
Penemu Mesin cetak Adalah Johannes Guttenberg. Berasal dari Negara Jerman
Penemu Mesin taip Adalah Christopher Sholes. Berasal dari Negara Amerika
Penemu Radio Adalah C. Marconi Berasal dari Negara Itali
Penemu Televisyen Adalah J.L. Baird & C.F. Jenkins Berasal dari Negara Amerika
Penemu Telegraf Adalah Samuel F.B. Morse Berasal dari Negara Amerika
Penemu Telefon (Versi Lama) Adalah Alexander Graham Bell Berasal dari Negara Amerika Syarikat
Penemu Telefon (Versi Baru) Adalah Antonio Meucci Berasal dari Negara Itali
Penemu Dinamo Adalah Michael Faraday Berasal dari Negara Inggeris
Penemu Elektromagnet Adalah Williarn Sturgeon Berasal dari Negara Inggeris
Penemu lampu Adalah Thomas Alva Edison Berasal dari Negara Amerika
Penemu Projektor film Adalah Thomas Alva Edison Berasal dari Negara Amerika
Penemu Piring hitam Adalah Alexander Graham Bell Berasal dari Negara Amerika
Penemu Batu bateri Adalah Volta Berasal dari Negara Itali
Penemu Termometer Adalah Galileo Galilei Berasal dari Negara Itali
Penemu Korek api Adalah Robert Boyle, John Walker Berasal dari Negara
Penemu Kapal api Adalah Robert Fulton Berasal dari Negara Amerika
Penemu Kapal selam Adalah Cornelius van Drebbel Berasal dari Negara Belanda
Penemu Sinar Rontgen Adalah Wilhelm Conrad Rontgen Berasal dari Negara Jerman
Penemu Stetoskop Adalah Rene Laennec Berasal dari Negara
Penemu Lensa Adalah Anthony Van Leuwenhook Berasal dari Negara Belanda
Penemu Mikroskop Adalah Zacharias Janssen Berasal dari Negara
Penemu Teleskop Adalah H. Lippershey Berasal dari Negara
Penemu Kamera Adalah Louis Jacques Monde da Guerre & Edwin Land Berasal dari Negara Amerika
Penemu Pesawat terbang Adalah Wilbur dan 0. Wright Berasal dari Negara Amerika
Penemu Kereta api Adalah Murdocks Berasal dari Negara Inggeris
Penemu Balon terbang Adalah Sir F. Whittle Berasal dari Negara
Penemu Barometer Adalah Evangelista, Torricelli Berasal dari Negara Itali
Penemu Dinamit Adalah Alfred Nobel Berasal dari Negara Sweden
Penemu Lensa kaca mata Adalah Benyamin Franklin Berasal dari Negara
Penemu Calculator Adalah Blaise Pascal Berasal dari Negara Perancis
Penemu kereta Adalah Gottlich Daimler Berasal dari Negara
Penemu Motor Adalah Nikola Tesla Berasal dari Negara
Penemu Tank Adalah Sir Ernest Swinton Berasal dari Negara Inggeris
Penemu Traktor Adalah Benyamin Holt Berasal dari Negara
Penemu Tangga jalan Adalah Elis G. Otis Berasal dari Negara
Penemu Kawat pijar Adalah Irving Langmuir Berasal dari Negara


Semua ilmu ini sebenarnya kebanyakannya ada yg diasaskan oleh saintis Islam, bahkan hampir semuanya ada di pandu dalam Al-Quran, tapi barat pandai bermain politik hina dengan me'war-war'kan invention tersebut berasal dari mereka... Cuba rujuk sejarah penaklukan Baghdad yg mengakibatkan kesemua ilmu yg dibukukan terkubur tak terkesan...

Allah menarik nikmat ilmu dari manusia dengan mematikan para Ulama' dan Umara'.. Jangan lah kita takbur di bumi tuhan ini..

Kita hanyalah perantau yg dhaif dan tak punya apa2...

Saturday, September 20, 2008

Merkantilisme Serta Aspek Politik Mercantilism ::Pengertian pada sejarah dunia::

Merkantilisme adalah suatu sistem politik ekonomi yang sangat mementingkan perdagangan internasional dengan tujuan untuk memperbanyak aset dan modal yang dimiliki sesebuah negara.
Merkantilisme diamalkan dalan peraturan negara yang berbentuk protectionisme dan politik kolonial demi perdagangan yang menguntungkan. Pemerintah negara mengamalkan eksport dengan insentif dan menghalang import dengan tarif.

Kekayaan dan kemakmuran suatu negara diukur dari perbandingan eksport importnya yang digambarkan dengan jumlah kapital dari logam, mineral berharga dan lain2 komoditi. Seolah-olah eksport dan import berada dalam suatu keadaan di mana jika eksport berlebih maka perdangangan dianggap untung. Dengan adanya keuntungan maka terjadi peningkatan pendapatan negara yang harus dibayar & diimbangi secara tunai dengan emas.

Contoh raja pengikut/ penganut sistem merkantilisme :
  • Raja Karel V dari negara Spanyol
  • Ratu Elizabeth dari Inggris
  • Prinsmaurits berasal dari Belanda
  • Louis XIV dari Prancis

Aspek-Aspek Politik Merkantilisme :
  1. Ekonomi : Berupaya mendapatkan emas sebanyak-banyaknya.
  2. Tariff : pembatasan import dengan tarif yg tinggi untuk barang dari negara lain.
  3. Industri : Menggalakkan industri barangan untuk meningkatkan eksport.
  4. Perkapalan : Act of Navigation sangat membantu perkapalan Inggeris.
  5. Penduduk : Meningkatkan jumlah penduduk atas tujuan utk meningkatkan jumlah output produk Industri.
  6. Kolonial : Negara daerah jajahan dipergunakan sebagai penjual hasil dan laveransi bahan dasar.

Friday, September 19, 2008

:: Satu rasa ::

aku rasa
hidup manusia jadi sangat tak best
bila kena jadi seseorang dalam komuniti

kau perlu jadi bangku ukuran
benchmark contoh
satu qudwah
perlu berdiri pada satu exemplary level

kau perlu doktrinkan manusia sekeliling
dengan segala ilmu yang kau miliki
dan menginstitusikan mereka dengan ideologi dan idealisme kau
supaya mereka tak jadi macam apa yang kau tahu tak patut jadi
dan saat sama juga kau tahu yang kau dah jadi macam apa yang kau tahu tak patut jadi

saat kau kena jadi seseorang itu yang kau perlu buat
aku tak tahu kau macam mana
tapi aku memang tak suka begitu

tapi aku dan kau memang tahu
yang bila ia patut jadi begitu
maka ia akan jadi begitu

dan kau dan aku tahu
kalau aku dan kau perlu jadi begitu
maknanya aku dan kau memang dicipta untuk jadi begitu
tapi aku memang tak suka begitu

BLOG DILEMMA?

Ramai generasi muda berminat nak buat blog. Bila blog telah dibina, ianya jarang dikemaskini dan dibiarkan bersawang. Bila ditanya, mengapa...jawapan lazimnya "Tiada masa".

Ramai generasi muda dah ada blog. Bila blog dah ada, tak tau nak tulis apa pulak. Bila ditanya, mengapa...jawabnya xde idea la bang.

Ramai generasi muda yang dah ada blog, banyak idea tapi tak yakin untuk menulis atau tidak...takut. Bila ditanya mengapa...jawabnya "Ada ke orang nak baca bang?". Nak promote blog pun satu dlema kan?

Ramai generasi muda yang ada blog, tapi tak ada pembaca. Isinya bagus tapi tak popular. "What a waste of time" katanya.

Ramai generasi muda yang ada blog yang popular tapi isinya....merepek...Bila ditanya mengapa? jawabnya "Just for fun and to entertain my friends"

Ramai generasi muda yang ada blog, tapi takut nak tulis pendapat mereka.

Ramai generasi muda yang TIADA blog, tapi suka nak baca blog orang jer. Tak suka nak menulis, tapi banyak idea.

Thursday, September 18, 2008

'Muhasabah' dari Menteri Dalam Negeri

PUTRAJAYA 18 Sept. - Semua pihak diminta menghentikan perbincangan mengenai Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berperilaku seolah-olah negara ini ditadbir oleh beliau.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, perbincangan setiap hari sehinggakan masing-masing ingin berdebat secara tidak langsung menunjukkan pergerakan negara turut `dikawal' oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.
"Kita tidak perlu setiap hari bincang mengenai ketua pembangkang, banyak lagi benda yang boleh kita buat.Kita ada tugas yang perlu dilaksanakan sebagaimana yang diberikan mandat oleh kerajaan,'' katanya. - Utusan

Muhasabahnya?:
Sempena Ramadhan ni, apa yang kita dah buat? Sejauh mana amalan kita setakat 18 Ramadhan ni?? Paling penting, sedar ke kita berapa banyak tugas kita sbg Muslim yang masih terbengkalai dan diabaikan???

KECAMAN PADA BLOGGERS! CONTOH KELOMPANGAN KEBEBASAN HAK BERSUARA...


“Seorang lagi blogger ditahan”

Itulah tajuk yang dipilih oleh Malaysiakini. Sejak kebelakangan ini, memang ada beberapa blogger yang telah ditahan seperti Pak Bakaq, Raja Petra dan yang terbaru Kickdafella.

Bagi sesetengah orang, minat dengan sukan extreme atau lasak adalah kerja yang merbahaya. Tetapi jangan pula kita terlupa, minat menulis juga adalah kerja yang merbahaya kerana sejarah banyak merakamkan kisah penulis yang ditahan, dipenjara mahupun dijatuhkan hukuman mati.

Di negara ini sahaja, ramai penulis yang telah menjadi penghuni penjara kerana minat mereka itu. Kassim Ahmad, A Samad Ismail dan yang terbaru Hoon Cheng adalah beberapa nama sahaja yang pernah ditahan kerana apa yang ditulis oleh mereka. Itu belum termasuk lagi nama tokoh-tokoh besar dunia yang telah dihukum kerana minatnya itu.

Memang benarlah apa yang dikatakan oleh Saidina Umar Al-Khatab bahawa mata pena itu lebih tajam dari mata pedang.

Dan kini, zaman sudah berubah. Ramai pula yang suka menekan bebutang keyboard bagi menggantikan mata pedang untuk menyerang dan mempertahankan prinsip dan pendiriannya.

Meminjam lirik lagu M Nasir yang berbunyi “Peraturan cipta kekalutan, kekalutan cipta peraturan” memang sesuai untuk menggambarkan situasi semasa negara ini.

Bila apa yang ditulis itu dianggap boleh mendatangkan kalut bagi negara, maka peraturan digunakan untuk menyekat kekalutan itu. Dan, bila peraturan digunakan untuk menahan si penulis itu, ada pula yang kalut dengan penahanan itu.

Berapa banyak pun peraturan yang wujud di muka bumi ini, kita tidak mungkin berhenti menulis kerana peraturan itu juga perlu ada yang menulisnya. Apapun, jangan sesekali kita lupa, di kiri dan kanan kita sentiasa menulis tentang kita. Tulisan mereka itu sahajalah yang mampu mempertahankan kita.

Tangkapan terbaru

Untuk tahun ini sahaja sudah beberapa orang blogger yang ditahan polis dengan alasan memberikan ancaman kepada Negara.

Bermula dengan blogger Cucu Mat Kilau, Bang Bakar 'Penarik Beca', RPK dan latest bro. Syed Azidi Syed Abdul Aziz (kickdefella).Menurut isterinya Bariah Ishak, suaminya ditahan di bawah Akta Hasutan.Syed Azidi, menurut polis, akan dibawa ke Kuala Lumpur kerana laporan terhadapnya dibuat di sana.

Pada 23 Ogos lalu, Syed Azidi (di bawah tajuk Siasat Kickdefella Dibawah Akta Hasutan) telah menulis bahawa laman web pro-Umno telah mendesak supaya beliau disiasat di bawah Akta Hasutan.

Blogger tersebut mencetuskan kontroversi baru-baru ini selepas melancarkan kempen di talian supaya bendera Malaysia dikibarkan terbalik dan isu mendatangkan kemarahan Pak Lah.

Yang pasti blogger sudah menjadi satu ancaman kepada beberapa pihak dan mereka akan menggunakan pelbagai cara untuk menakutkan para-para blogger agar tidak mengkritik kerajaan.
Bagi saya, kalau dah benda tak betul kenalah kritik..kalau tegurpun bukannya nak dengar..lagipun kehadiran blogger-blogger inipun sekadar meluahkan pandangan peribadi..takkan baru pandangan peribadi dah takut ???









Bloggers Semakin Di Ancam - Malaysiakini