Tuesday, September 23, 2008

23 Ramadhan... :: Hm..pengisian apa ek?.. ::

Petang tadi tiba2 sorang sahabat mesej mintak tolong bagi tazkirah lepas terawikh. Rasanya malam ni la mlm terakhir saya akn bagi tazkirah dalam bulan Ramadhan ni.

Lps berbuka dan solat Maghrib saya duduk sekejap depan computer untuk cari ilham pengisian tazkirah malam ni. Hm...dah dekat habis Ramadhan ni modal tazkirah semua dah habis digunakan, kalut jugak nak fikir pengisian apa yg dapat memberi kesan dan impak rohani dalam diri pendengar...

Azan Isyak tiba2 bergema. Saya terus capai kopiah menuju ke kamar mandi untuk berwudhu’ dan terus ke Musolla Asma’. Bertemankan Hafiz,Aiman,Raden dan sorang lagi sahabat, kami lead majlis malam tersebut dengan solat Isyak, terawikh, witir dan akhir sekali sampai giliran saya bertazkirah. Semoga Allah memudahkan lisan saya dan memberi pemahaman kpd mereka yg mendengar..

Alhamdulillah, saya dapat menarik minat crowd dengan pengisian mengenai Lailatul Qadr,Syawal dan beberapa pesanan penaja yg lain. Tapi mesej utama saya mlm tu berkenaan tentang Sunnah Nabi. Temanya, “disebalik sunnnah ada kejayaan”... Semoga mendapat manafaat untuk diri saya khususnya dan mereka yg mendengar.

Tak sempat saya nak huraikan satu persatu pengisian mlm tu buat masa ni, cukuplah kita sedar, Ramadhan sedang merangkak meniggalkan kita. Adakah kita bersedia kehilangan Ramadhan ini?..

Tepuk dada, tanya iman...

No comments: