Saturday, September 13, 2008

TAZKIRAH RAMADHAN

Entri ni ana copy dari web Ust Ridhauddin. Ada kena mengena dengan entri ana sebelum ni berkaitan kesibukan sbg pelajar. Semoga bermanafaat untuk kita renungkan..
Teringat buku tulisan senior saya semasa di UIA dulu, Ahmad Fadzli Yusof bertajuk “Sibuk atau Penyibuk”.

Ia berkenaan sikap manusia yang suka memberi alasan.Ramai manusia apabila tidak dapat menyiapkan sesuatu tugasan memberikan alasan yang hampir sama.


” Aku sibuk la bro, tak sempat nak siapkan” jawab Is pada Iwan setelah Iwan bertanyakan topik yang telah ditugaskan kepadanya untuk disiapkan.


” Eh, ustaz nak jumpa ana minggu depan? Maaf la ustaz, ana sibuk minggu depan” jawab Fadhilah ketika ditanya oleh ketua Biro kerohanian Badan Da’wah tentang waktu kelapangannya untuk diatur waktu mesyuarat biro pada minggu hadapan.


” Ustaz sibuk la pada tarikh tu, maaf ye” itu adalah jawapan saya. Biasanya jawapan skema saya itu ditujukan kepada orang yang ingin menjemput ceramah pada besok hari atau hujung minggu ini atau pada hari bekerja.

Mengenali Kesibukan.
Betul ke kita sebenarnya sibuk atau penyibuk. Cuba hitung kembali.
Setiap hari semua manusia tidak kira pangkat dan darjatnya, miskin atau kaya hanya punyai 24 jam. Tetapi kenapa orang lain punyai masa tetapi kita tidak punyai masa. Cuba hitung masa kita dalam sehari
Tidur : 8 jam (biasanya seorang pelajar)
Makan : 30 min x 4 = 2 jam ( pada yang kurang berborak waktu makan)
Solat : 15 min x 5 = 1 Jam 15 min (pada orang yang betul-betul solat la, kita solat 15min ke?)
Kelas @ belajar : 8-12,1-6 = 9 jam (itu pun kalau boleh fokus 100%, tanpa ada bual-bual kosong)
Main : 1 jam
Masih berbaki 3 jam lagi. Ke mana perginya?

Adakah kita betul-betul maksimakan penggunaan setiap jam di atas? Ataupun kita mencampur adukkan dengan berborak, berangan,berkhayal ataupun membuat perkara-perkara sampingan yang tidak penting.

Adakah sekiranya kita benar-benar sibuk kita akan memperuntukan masa tidur kita sampai 8 jam. Cuba bayangkan ketika kita sedang menghadapi peperiksaan akhir semester, adakah kita akan tidur selama 8 jam. Tentu sekali tidak. Dari itu, orang yang benar-benar sibuk hanya akan tidur kurang dari 6 jam.

It is all about how to manage yourself.

Sibuk Dengan Allah
Itu semua hitungan hubungan antara sesama manusia dan pekerjaan. Bagaimana pula kita nak memperuntukan 24 jam itu dengan penuh ibadah, sepanjang saat dan masa kita mendapat ganjaran pahala.

Bermulalah dengan niat kerana Allah ketika bangun dari tidur dengan bacaan doa yang diambil dari hadis nabi. Masuk tandas dengan kaki kiri dengan bacaan doa. Dan seterusnya sehinggalah kita tidur.

Petua yang paling penting untuk menjadikan 24 sebagai ibadah ialah :
Niat : PASTIKAN NIAT DALAM SETIAP PEKERJAAN KITA KERANA ALLAH
al-ittiba’ : Mengikut syariah. Tidak guna niat sahaja ikhlas tetapi tidak menepati syariah.
Tidak susah untuk sibuk dengan Allah.

Ridha (ridharster@gmail.com)

No comments: