Tuesday, September 16, 2008

KEPEMIMPINAN ISLAM YANG DISELEWENG BARAT

Sebagai seorang pelajar Universiti, ditambah lagi selaku warganegara Malaysia yang sangat mementingkan pembangunan modal insan, kita sering ditegukkan dengan skil-skil kepimpinan yang pelbagai. Teori2 barat sering digunapakai untuk menerangkan konsep kepimpinan.

Saya teringat kata2 lecturer saya dua hari lepas, "leadership adalah subjek yg sangat mendalam untuk dikaji dan student sepatutnya hadam dengan teori2 ni (merujuk pd teori2 barat yg diguna pakai) krn lecturer sendiri sehingga ke hari ini masih terus mengkaji berkenaan topik ni"...

wah.teori2 barat ni dah la banyak,merapu2 pulak tu.Ada teori yang bercanggahan dengan hukum alam dan dah lapuk pun terpaksa dipelajari? Saya bukan menolak 100% leadership skill yg di'practise' barat.Saya akui ada teori2 yg sangat berguna dan relevan,tapi adakah semuanya terbaik sampaikan ada pelajar kita yg obses dengan barat (sekular)?

Persoalannya, dimana konsep kepimpinan Islam yang telah terbukti oleh sirah(sejarah)? Kenapa nak belajar teori barat SEMATA-MATA sedang kita ada evidance dalam sejarah Islam sendiri? Nak harapkan Ustaz2 je ke mengkaji sirah? Ke mana umat Islam yg mengaku moden dan profesional ni?
Saya bukan nak menyalahkan mana2 pihak, ini sekadar lontaran pandangan dari insan dhaif yg masih memerlukan tunjuk ajar... bak kata Professor Izzi, "Renung2kan dan selamat beramal!"




Prinsip Mahmoud Ahmadinejad;
"Saat anda melihat di cermin setiap pagi, apa yang anda katakan pada diri anda?"
Jawabnya: "Saya melihat orang di cermin itu dan mengatakan padanya:"Ingat, kau tak lebih dari seorang pelayan, hari di depanmu penuh dengan tanggung jawab yang berat, yaitu melayani bangsa Iran ."

Fakta menarik berkenaan Presiden Iran ni:

1. Tatkala menduduki Pejabat Presiden Iran Ia menyumbangkan seluruh permaidani Istana Iran yang sangat tinggi nilainya itu kepada masjid2 di Teheran dan menggantikannya dengan permaidani biasa yang mudah dibersihkan.
2. Bertemu dgn VIP dalam keadaan yang serba lengkap namun tanpa hamparan permaidani merah.
3. Tiada istilah kasta jawatan sepertimana yang dipopularkan oleh golongan feudalism. Islam juga anti Feudalism yang zalim.
4. Di bawah kepemimpinannya, mengajak jemaah menteri untuk akur terhadap kehidupan tawadhu'.
5. Pemimpin pertama yang mengisytiharkan harta secara umum. Antara harta tersebut terdiri dari Peugeot 504 tahun 1977, sebuah rumah sederhana warisan ayahnya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah kumuh di Teheran. .
6. Gajinya di sebuah universiti hanya senilai US$ 250.7.Kini Presiden masih tinggal di rumahnya. Bahkan ia tidak mengambil gajinya, alasannya adalah bahwa semua kesejahteraan adalah milik negara dan ia bertugas untuk menjaganya. Aku kenal perawakannya sebagaimana aku mengenali Menteri Besar Kelantan
9.Menggunakan perkhidmatan kapal terbang kelas ekonomi. Pernah aku mendengar amalan Ketua Menteri Pulau Pinang yang menggunakan kelas ekonomi.
10. Tidak autokratik apatahlagi memaksa rakyat. Hidup tanpa protokol yang ketat berbanding Presiden US.
11. Saat harus menginap di hotel, ia meminta diberikan bilik tanpa tempat tidur yg tidak terlalu besar karena ia tidak suka tidur di atas tilam, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan permaidani dan selimut. Presiden Iran tidur di ruang tamu rumahnya selepas pengawal2nya pergi. Menurut koran Wifaq, foto2 yg diambil oleh adiknya tersebut, kemudian diedarkan oleh media masa di seluruh dunia, termasuk US. 12. Sepanjang sholat, anda dapat melihat bahwa beliau duduk bersama kalangan org kebanyakan. 13. Amalan menyegerakan solat dimana-mana sahaja 14. Ia juga tidak mau bersalaman dengan wanita yang bukan muhrimnya, cukup menundukan kepala sebagai rasa hormat

Ulasan:
Acapkali "ta" mampu membuatkan manusia terjerumus ke lembah kezaliman. Jarang-jarang "ta" melonjakkan insan ke tahap yang paling mulia.
  • takhta VS tauhid
  • wanita VS taqwa
  • harta VS tawadhu'



Sebahagian entri diambil dari
http://eizuddin.blogspot.com/

No comments: