Monday, September 29, 2008

29 Ramadhan... :: Hati ibu ::

Bagi pelajar lain, ni tarikh mereka untuk membeli belah bersama keluarga dan membantu ibu ayah di rumah sebagai persiapan terakhir menyambut lebaran yg bakal kunjung.Tak kurang juga mereka yang dalam perjalanan menuju ke kampong...

Namun sedih dengan diri sendiri, saya masih tercongok depan computer untuk menghabiskan tugasan yg belum selesai. Malam semalam saya kena migraine sebab tension sangat tgk kerja berlambak2. Ni tak masuk dengan tugasan2 yg perlu dihantar lepas habis cuti raya ni...

Saya pasrah untuk selesaikan mana yg patut dan terus balik hari ni. Namun tepat 6.30pm saya masih tak dapat selesaikan kesemuanya. Tapi at least tinggal sikit je lagi..

Sementara saya rehat sebentar, saya gapai hp dan dail no hp Ummi. Saya bgtau Ummi saya mungkin tak sempat nak balik hari ni sebab hari makin larut, dan tugasan belum selesai. Selalu memang saya sanggup balik tngah2 malam sekalipun, tapi kali ni moto saya tak da lampu belakang, so tak sanggup pulak bayangkan kene bayar saman nanti...

Masa tengah bercakap dengan Ummi, Ummi cakap dah masak rendang untuk saya sebab dia ingat saya akan balik hari ni. Saya mintak maaf dengan Ummi sebab tak dapat balik...

Lepas letak phone, saya rasa bersalah dan saya buat keputusan untuk balik sekejap untuk merasa masakan seorang ibu.Tak sampai 5 minit, saya dah siap pakai helmet dan jaket untuk balik. Memang berlenggang je sebab saya rancang untuk kembali semula ke kampus keesokan harinya. Kalau nak berkemas masa tu jugak memang tak sempat sebab banyak benda nak kene kemas.

Hari makin maghrib, saya harap sempat sampai ke rumah sebelum hari gelap. Takut dong disaman pak polisi sebab tak da lampu belakang. Dalam perjalanan pulang, saya sempat beli sebatang lemang dgn harapan dapat dimakan bersama rendang Ummi (Rendang yang disaji bersama lemang memang memukau selera saya sejak dulu lagi..).

Alhamdulillah, saya sempat jugak sampai ke rumah dengan selamat. Dapat lah jugak merasa berbuka dan bersahur di rumah kali ni...(2 b continue..)..

No comments: