Tuesday, May 19, 2009

1Malaysia@kampus : Kerajaan beri peluang pada pandangan Mahasiswa.

Konsep 1Malaysia akan diperluaskan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) negara menerusi satu pertandingan yang dinamakan 1Malaysia@Kampus.

Menteri Pengajian Tinggi, Y.B Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, menerusi pertandingan ini, para pemimpin pelajar melalui Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) akan diminta menyediakan blueprint mengenai gagasan 1Malaysia yang pada pandangan mereka sesuai dilaksanakan di kampus masing-masing.

“Pertandingan ini terbuka kepada semua universiti awam dan swasta dalam negara .

”Sebuah jawatankuasa khas yang baru dibentuk akan menilai dan memilih lima cadangan terbaik iaitu tiga dari IPTA dan dua dari IPTS sebagai pemenang,” katanya.

Menurut Khaled, pengumuman mengenai pertandingan 1Malaysia@Kampus disampaikan ketika berucap di hadapan lebih 500 pemimpin pelajar IPT awam dan swasta dalam Konvensyen Kebangsaan Majlis Perwakilan Pelajar IPT Malaysia yang ketiga di Universiti Tun Hussein Onn di Batu Pahat Sabtu lalu.

Katanya, pihak kementerian telah memperuntukkan geran berjumlah RM150,000 untuk pertandingan tersebut.

Setiap pemenang katanya, akan menerima RM30,000 untuk melaksanakan konsep 1Malaysia menurut model yang para pelajar kehendaki di universiti mereka.

“Dalam pertemuan dengan wakil- wakil pelajar di Batu Pahat Sabtu lalu, saya telah nyatakan kepada mereka bahawa universitilah sebenarnya yang patut menjadi cerminan model 1Malaysia.

”Inilah masanya untuk mereka menterjemahkan 8 kerangka teras dalam 1Malaysia sebagai asas untuk mewujudkan 1Malaysia seperti mana yang mereka inginkan di universiti.

“Dan dalam pertandingan ini, MPP akan menjadi peneraju program 1Malaysia@Kampus dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar universiti masing-masing,” ujarnya lagi.

Menurut Khaled, sebuah jawatankuasa bebas akan dibentuk untuk menilai cadangan 1Malaysia@Kampus yang dikemukakan oleh setiap MPP.

Katanya, sesuatu yang unik mengenai konsep 1Malaysia ini ialah ia tidak bersifat statik sebaliknya ia adalah satu konsep yang melalui proses evolusi.

“Maka dalam mengajak semua pihak untuk turut terlibat mengkaji dan membuat cadangan, saya mahu para pelajar di universiti secara serius mengambil bahagian.

”Mereka boleh memainkan peranan dengan memberi pandangan tentang 1Malaysia dan bagaimana ia patut diterjemahkan dan seboleh bolehnya dalam apa jua keadaan akhirnya melalui universitilah konsep 1Malaysia itu akan dapat ditonjolkan,” tegas beliau.

Sumber: Utusan Malaysia (19hb Mei 2009)

No comments: