Wednesday, July 9, 2008

::KUASA MINDA KHAZA:: Mustahil!!!!








Ek?Minda kita ada kuasa?

Saya tertarik dengan entri abuafham.blogspot.com berkenaan "The Power Of Imagination". Saya teringat kata2 penulis hafizbad.blogspot.com pada saya, "kita perlu fikir kita tak letih,maka kita akan cergas dan ceria sentiasa".."kita kena fikir kita mampu lakukan apa saja".. kata2 ni diberi ketika saya meminta beliau berkongsi rahsia kekal ceria..

Sahabat saya Shueqry pernah menyatakan, minda kita akan menurut apa saja yang kita masukkan ke dalamnya melalui fikiran kita. Dalam usaha memburu kejayaan dalam pelajaran, kerjaya dan perniagaan, ilmu teknikal masih tak mencukupi.Tetapi, ia perlu di sertakan dengan ilmu kejayaan. Maksud saya, di samping anda mendalami bidang anda sekarang, anda mesti tahu cara memanfaatkan minda dan cara bagaimana membangunkan kuasa terpendam di dalam diri anda.

Analoginya cukup mudah, kita sering tertarik pada kepantasan kereta F1, sebuah motor Ducati yang perkasa dan kegagahan jet pejuang F22 yang meluncur laju di udara, ketiga-tiga kenderaan (invensi) yang hebat ni perlu dipandu, dikawal dan di selenggara secara profesional agar ia dapat mencapai jarak yang lebih jauh, lebih laju, lebih hebat, lebih berjaya, lebih cemerlang.

Minda kita begitu juga. Minda ibarat kenderaan berteknologi tinggi. Akal fikiran yang akan memandunya. Minda merupakan anugerah dan kurniaan Yang Maha Esa. Kuasanya sangat power, bahkan lebih power dari apa yang anda boleh imaginasikan.

Saya bukan doktor psychology mahupun seorang professor minda (saya cuma pelajar jurusan IT..), tapi saya berkata dari pengalaman sendiri setelah banyak membaca tentang kehebatan minda.

Anda perasan tak,di kala anda sedang berduka, mesti anda perasan lebih banyak situasi yang membuat anda lebih berduka muncul, lalu kedukaan semakin bertambah-tambah jadinya. Orang melayu cakap,sudah jatuh ditimpa tangga. Tetapi, di kala anda gembira, teruja, happy, lebih banyak orang-orang yang meng'happy'kan muncul di depan anda, dan banyak situasi-situasi yang menyenangkan anda muncul tiba-tiba dan benda yang anda idamkan dapat anda perolehi tanpa disangka-sangka. Tak ke happy kalau gitu, betul tak?

Anda memandu minda anda tanpa anda ketahui bagaimana caranya. Yang anda tahu, anda hanya berfikir, mengimaginasi dan timbul emosi tertekan, gudar, susah hati, kekadang gembira.

Kita sering dengar pakar motivasi menyarankan kita mengimaginasikan kejayaan kita (spt Sifoo saya, Tengku Asmadi-Motivasi Alihan Pelajar). Bahkan guru2 disekolah selalu mengadakan simulasi peperiksaan supaya pelajar terbiasa dengan keadaan peperiksaan. Mereka cuba mengawal pemikiran kita agar minda dapat mensintesis situasi secara positif. Minda mengikut apa yang kita fikirkan.

Minda anda begitu juga.. Apa yang anda fikirkan muncul dari semua apa yang anda baca, lihat, dengar, nampak, teliti, kaji dan yang anda analisa.

Untuk mengawal minda, anda perlu berlatih mengawal fikiran.Bagaimana??Untuk mengawal apa yang ada di fikiran dan apa jua yang ada di kepala, anda perlu bijak mengawal emosi. Emosi boleh dikawal bila anda tahu potensi diri, anda tenang setiap masa dan be in control.

Masalah kebanyakan orang adalah, mereka susah nak bertenang dan tak mahu melatih diri supaya bersabar. Mereka lebih suka menjadi agresif, pemarah dan berada dalam keadaan tertekan, dengan harapan supaya orang lain prihatin terhadap mereka atau takut dengan mereka.Walhal, cara itu menarik masalah ke dalam hidup mereka sendiri. Bila fikiran sudah tertekan, lebih banyak masalah akan muncul tiba-tiba lalu membuat anda menjadi berkali-kali ganda tertekan. Dari apa yang saya perhatikan,situasi ini banyak dihadapi oleh kaum Hawa. Tapi saya tak menafikan penglibatan kaum Adam, terutama golongan remaja.

Mulai hari ini, mari bersama kita muhasabah diri, belajar kawal emosi dan kawal rasa marah.Orang-orang yang cemerlang, sabar mereka seluas lautan dan usaha mereka setinggi gunung di daratan, susah nak ditandingi kehebatannya. Kenali potensi minda dan gunakannya sebaik mungkin supaya Anda boleh berjaya dalam pelajaran, kerjaya dan perniagaan.

Sehingga ke hari ini saya juga masih belajar potensi minda dan akan terus mengkaji kehebatan minda kurniaan Allah ini. Saya mahu gunakannya supaya saya menjadi kuat, sekuat yang mungkin supaya saya dapat membina kehidupan cemerlang, secemerlang yang mungkin.. Means, strong in BODY, MIND, SOUL.

I want to survive this world with bless of Allah!

"Mukmin yang kuat itu lebih disukai Allah dari Mukmin yang lemah"

Ayyuhal syabab, lakukan anjakan paradigma! Berubah kearah yang lebih baik!!!

No comments: