Saturday, July 12, 2008

:: KEMONDOKAN MAHASISWA….? # ILMU ::

Sambungan dari entri KEMONDOKAN MAHASISWA…Season 1..





ILMU VS MATLAMAT HIDUP PULAK?

……… Saya mula sedar akan hakikat bahawa, dalam usaha untuk mencapai matlamat hidup,ilmu adalah penting. Tanpa ilmu, maka usaha yang dilakukan mungkin tidak akan dapat dicapai spt yang dirancang (atau sia2 shj…).

Tapi saya pelik, ada sahabat2 saya yang menyatakan bahawa ada kemungkinan untuk berjaya mencapai matlamat hidup tanpa ilmu. Ada juga sahabat2 saya yang yakin bahawa jangkamasa untuk mencapai matlamat akan dapat diminimakan dengan kewujudan ilmu. Kedua2 pendapat ini ada pro n con serta bukti dalam sejarah kehidupan umat.
Namun kita kena sedar, bidang ilmu adalah terlalu luas. Cara menuntut ilmu juga adalah berbeza antara 1 sama lain. Ada yang memerlukan kemahiran menghafal. Dan ada yang memerlukan latihan berterusan dan sebagainya.

NAK ILMU MESTI KENA BELAJAR KE EK?

Of course! Ilmu idak akan dapat diperolehi dengan mudah tanpa belajar (idak termasuk ilmu ‘ladunni’). We need to struggle to gain knowledge. Memang tidak dinafikan kewujudan fakta ‘study smart’, namun we stil need to ‘study hard’. Kita perlu menjaga adab2 menuntut ilmu. Sejarah pemimpin2 dan Imam2 terdahulu banyak mengajar kita. Belajar sambil lewa akan menyebabkan kurang kesempurnaan pada ilmu yang diperoleh.

RENUNGAN KEWUJUDAN DIRI ...YANG MANA 1 KITA…?

Khalil Bin Ahmad menyatakan bahawa, darjat dan kualiti manusia terbahagi kepada 4 bahagian:

PERTAMA: Manusia yang tahu dan dia tahu bahawa dia tahu. (Yang demikian ialah manusia yang berilmu, yang boleh dijadikan pemimpin..)
KEDUA: Manusia yang tahu tapi dia tidak tahu bahawa dia tahu. (manusia spt ini sedang tertidur dan perlu dibangunkan..)
KETIGA: Manusia yang tidak tahu dan dia tahu bahawa dia tidak tahu. (Manusia spt ini perlu dibimbing supaya jadi cergas..)
KEEMPAT: Manusia yang tidak tahu dan dia tidak tahu bahawa dia tidak tahu. (Manusia yang demikian harus dijauhi)


Belajar lah. Jangan jadikan diri anda bagai 'si keldai'. Buka minda kenali diri. Jangan jadi gajah yang besar, masuk dalam kotak yang sempit...

No comments: