Saturday, July 12, 2008

:: KEMONDOKAN MAHASISWA…..? # CAKNA ::

Semasa berada dalam tingkatan 5, saya menganggap semua pelajar yang dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti akan mempunyai pengetahuan yang hebat dan mampu menjawab apa shj persoalan yang ditimbulkan masyarakat.

Naïf kan pemikiran spt itu? Kenapa naïf? Kerana bila diri ini berada dalam situasi sebenar (hakikat), baru saya sedar, (pada pendapat saya..) Universiti hari ini tak lebih dari mesin cetak, pembunuh dan kandang ternakan kepada remaja. Kenapa saya cakap spt itu?? Ya betul! Anda sendiri lebih tahu berkenaan ini.

Universiti sbg mesin cetak kerana ramai graduan yang dihasilkan oleh banyak university, namun kuantiti yang dihasilkan tidak melambangkan kualiti.

Hasilnya cuma penganggur2 dan ‘si keldai’. Bakat dan fungsi pelajar2 di’bunuh’ terang-terangan. Kemudian pihak bertanggungjawab memomokkan masyarakat dengan kepupusan modal insan dan golongan minda kelas pertama.Masalah social yang rutin. Remaja dikatakan keliru dengan pencarian identiti. Tidak dinafikan juga subjek di Universiti terlalu dikongkong oleh criteria dan kehendak kerjaya semasa...


Ramai peajar keliru, apa yang dimaksudkan dgn ilmu pengetahuan dan bagaimana untuk mendapatkannya???

Orang yang tahu adalah berbeza sangat2 dari orang yang tak tahu…

No comments: