Tuesday, March 30, 2010

Kita masih boleh lena dengan semua ini?

ISU 1

“Kejadian itu berlaku pada 1981 ketika kedua-dua mangsa berusia lapan dan 10 tahun yang mana pada awalnya, mereka diserang setiap hari dan kemudian dirogol dua atau tiga kali seminggu. Sekiranya mereka menolak perlakuan berkenaan, bapa mereka yang menggelarkan dirinya sebagai penjaga atau bos akan bertindak menumbuk, menendang dan adakala cuba membakar mereka.”

Pihak berkuasa tempatan BRITAIN memohon maaf kepada dua wanita rakyat Britain yang dirogol dan didera bapa mereka selama lebih 25 tahun dan menyebabkan mereka hamil 18 kali (sehingga melahirkan 7 orang anak), kerana gagal mengelakkan kejadian sumbang mahram itu berlaku secara berulang.
Sebanyak 28 agensi dan 100 pegawai berurusan dengan keluarga terbabit sejak 35 tahun lalu. Namun, kesemuanya gagal dan masing-masing tampil untuk memohon maaf.

ISU 2

Lars Vilks mahu bebas sindir agama
"Saya sebenarnya tidak berminat untuk menghina. Tujuan karikatur itu dibuat adalah untuk menunjukkan ia boleh dilakukan. Tidak wujud sebarang perkara yang sangat mulia sehingga tidak boleh diejek," kata Vilks dalam satu temu bual di Stockholm. Alasan dia berbuat demikian untuk menunjukkan kebebasan artis menyindir semua agama termasuk Islam.

ISU 3

ISRAEL ingin membina 112 buah rumah bagi pendatang Yahudi di Tebing Barat.
Prospek rundingan damai antara Isreal dan Palestin berkecai apabila Liga Arab menolaknya, setelah Israel meneruskan rancangan untuk membina lebih banyak penempatan haram baru di wilayah Palestin yang didudukinya. Ketua Liga Arab, Amr Mussa memberitahu pemberita, Presiden Palestin, Mahmud Abbas telah memaklumkan bahawa beliau tidak akan menghadiri sebarang rundingan damai dalam suasana sekarang.

ISU 4

Pemasangan CCTV di semua ibu pejabat polis daerah
"Dengan pemasangan CCTV ini, semua sesi soal siasat akan dirakamkan dan mereka yang bertanggungjawab dapat melihat apa berlaku seterusnya menjadikan tugas dan tanggungjawab anggota polis lebih difahami masyarakat," katanya.

ISU 5

50,000 tentera kawal Bangkok
Pihak berkuasa Thailand akan menempatkan 50,000 anggota tentera di jalan-jalan raya di ibu negara ini bermula esok, berikutan rancangan kumpulan antikerajaan mengadakan protes besar-besaran yang dikhuatiri akan bertukar menjadi ganas.


Sekadar sebuah peringatan buat yang masih lena dalam pelukan kesenangan dunia. Sahabat-sahabat, di samping ilmu yang di tuntut, pasti ada yang menuntut mu di luar sana supaya bergerak membantu mereka.


http://khazazin.blogspot.com/

No comments: