Friday, March 19, 2010

::Intifadah:: orang asli juga rakyat.


Terkesima melihat satu perhimpunan besar yang telah diadakan oleh orang asli sebagai menuntut hak dan keadilan mereka serta menunjukkan protes mereka di Putrajaya.

Hari ini masyarakat di semua peringkat sudah buka mata dan sepatutnya rakyat sudah tiada lagi yang hanya mengikut membabi buta . Orang asli yang berada di pedalaman pun tidak dapat ditipu oleh pihak tertentu , apatah lagi golongan kota yang terdedah dengan teknologi maklumat yang lebih meluas .

Sudah terbukti , kebangkitan rakyat sudah tiba . Semua peringkat masyarakat perlulah bergabung untuk menyatakan kebenaran dan hak . Malaysia adalah negara demokrasi . Hari ini , golongan muda perlu berada di hadapan . Golongan muda khususnya mahasiswa mesti mengetuai suara rakyat .

Mahasiswa adalah golongan intelektual , tidak sepatutnya wujud golongan mahasiswa yang ditipu ileh pihak-pihak tertentu . Jika orang asli pun tahu hak mereka , mahasiswa perlu lebih daripada itu . Jika mahasiswa masih bertindak seperti budak sekolah , maka perjuangan keadilan tidak ke mana kerana mahasiswa bukan hanya perlu mengejar sijil semata-mata .

Teringat peristiwa mahasiswa di beberapa buah negara seperti Iran dan Indonesia . Naik dan turunnya kerajaan negara mereka disebabkan mahasiswa . Mahasiswa bertindak sebagai agen perubah negara .

Orang asli pun faham erti demokrasi negara, tak kan pemimpin tak faham?



Sumber : http://www.malaysiakini.com/ , http://www.harakahdaily.net/v2

No comments: