Monday, February 28, 2011

Saman Ekor: Apa yang berekor?




ANDA PELRU TAHU

Apa Itu Saman Ekor?
Saman ekor merupakan notis kepada pemilik kenderaan untuk memberi maklumat butiran pemandu kenderaan di bawah Seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang melakukan kesalahan yang berkenaan. Notis ini akan dihantar ke alamat pemilik kenderaan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ. Istilah rasmi bagi saman ekor ialah Notis Pol.170A.

Perbezaan Saman Ekor dengan saman-saman lain dan siapa yang mengeluarkan Saman Ekor ini serta untuk kesalahan apa?
Saman ekor dihantar secara pos berdaftar kepada pemilik kenderaan. Manakala saman lain adalah yang dikeluarkan secara terus kepada pemandu kenderaan sejurus selepas kesalahan dilakukan. Saman ekor dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia ke atas kesalahan mamandu had laju sahaja.

Apakah pindaan yang dilakukan oleh Kerajaan Malaysia terhadap Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang MENINDAS pengguna dan MENGUNTUNGKAN syarikat swasta?
a) Memasukkan takrif imej yang dirakam ke dalam Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 yang bermaksud semua gambar yang diambil oleh PDRM/JPJ semasa operasi hadlaju sebelum pindaan ini tidak boleh digunakan di Mahkamah sebagi bukti.
b) Memperkenalkan AES iaitu penguatkuasa automatik yang akan menguntungkan du syarikat swasta.
c) Selepas 28/2/2011 senarai hitam akan kembali dikuatkuasa sedangkan saman ekor yang lama tidak boleh dikuatkuasakan kerana tiada bukti kesalahan dan tiada saman di Mahkamah.
d) Memberi kuasa kepada JPJ/PDRAM memasuki mana-mana jalan termasuk jalan persendirian untuk menguatkuasakan Akta ini.


HAK ANDA

Saman sepatutnya dikeluarkan secara terus kepada anda sejurus selepas kesalahan dilakukan
Mengapa?
Ada kemungkinan kenderaan di dalam gambar adalah kenderaan yang menggunkan no pendaftaran palsu yang menyamai no pendaftaran anda!

Anda sepatutnya tidak perlu membayar kompaun jika tidak mengaku melakukan kesalahan.
Mengapa?
Ini adalah kerana Saman Ekor hanyalah n otis meminta maklumat.

Anda tidak perlu membuat carian online di PDRM atau JPJ jika menerima Saman Ekor.
Mengapa?
Pihak berkuasa perlu menyerahkan sendiri apa-apa notis kepada anda.

JPJ tidak berhak menghalang anda memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu hanya kerana anda tidak membayar kompaun Saman Ekor.
Mengapa?
Polis/JPJ perlu mengeluarkan saman supaya anda hadir ke mahkamah untuk menjawab tuduhan melakukan kesalahan tersebut. selagi belum disabitkan kesalahan, JPJ tidak berhaka melakukan hal di atas.




No comments: