Friday, February 18, 2011

Media massa dalam budaya pilihanraya kampus.

Tidak keterlauan jika saya katakan bahawa budaya masyarakat dibentuk oleh media. Sehinggakan ada kata-kata yang berbunyi, jika kita mahu lihat keadaan masyarakat, kita lihat sahaja pada akhbarnya. Namun ia tidak bermakna media itu membawa berita mutakhir yang sahih. Adakala, ia hanya parodi dan sudut pandang tidak menyeluruh dari penulis atau wartawan. Namun hakikatnya media mampu mengubah kepercayaan masyarakat bahawa hijau adalah hitam.

Media dan pilihanraya kampus

Dalam pilihanraya kampus, pro-pembangkang dan pro-aspirasi kerajaan adalah antara istilah yang diwujudkan media dan ia kekal digunakan sehingga hari ini. Label-label seperti ini boleh dikatakan tidak wujud sebelum ini dan pertandingan hanya tertumpu diantara parti-parti pelajar yang bersifat tidak formal yang ditubuhkan sekadar untuk tujuan pilihanraya.

Media dan kampus UIA

Pada pengumuman keputusan pilihanraya kampus UIA yang lepas, pernah ada admin dan wakil mahasiswa yang cuba hendak mengawal media. Mereka mengeluarkan kenyataan awal yang bercanggah dengan menyatakan bahawa Majlis Perwakilan Mahasiswa UIA tidak lagi dikuasai wakil mahasiswa pro-pembangkang. Kenyataan itu jelas sekali menggambarkan admin sudah muak dan jelek dengan desakan entiti luar yang memaksa mereka fikirkan jalan dan cara untuk me’nyah-toksik’kan kampus UIA dari pengaruh pro-pembangkang. Maka mereka mengeluarkan kenyataan yang mereka rasa akan mengembirakan dan menyenangkan hati pihak-pihak berkepentingan tersebut.




No comments: