Monday, June 23, 2008

::Leiden Is Lijden:: Pemikir a.k.a Pemimpin? Ape tu?

Menyelak lembaran2 sejarah, Khaza tertarik membaca sejarah Muslim’s scholars dan Muslim’s heritage..
Ibnu Qayyim Al Jauzi pernah disiksa oleh penguasa dizaman hidupnya dengan cara yang unik. Ia di penjara sendiri tanpa teman bertahun tahun dan terus digerogoti sepi. Tak ada seksaan yang lebih dahsyat bagi seorang pemikir selain situasi yang membuatnya tak boleh berfikir atau tak mungkin menyampaikan pemikirannya. Tapi toh Ibnu Qayyim Al Jauzi tak pernah berhenti berfikir. Akhirnya beliau syahid dalam penjara yang sepi.
Demikian jugak yang berlaku pada Sayyid Qutb. 12 jam dalam sehari, beliau dipaksa mendengar ceramah Gamal Abdul Nasser dan doktrin-doktrin para pejabat tinggi Mesir lainnya. Ia dikurung dalam sel yang sempit dengan 40 orang criminal sebagai temannya. Secara logikanya, beliau tak mungkin mampu ‘menelurkan’ buah pemikiran yang cemerlang dalam kondisi tersebut. Namun, dalam kondisi seperti itu, Fi Dzilal al Quran (master piece beliau) lahir bahkan menjadi fenomena. Sebelum akhirnya, tali gantung menjadi takdir jalan beliau menuju syahid.
Khaza teringat 1 cerita. Suatu ketika, Abdullah bin Hambal (anak Imam Hambali) bercerita. Sebelum penjara dan seksaan mendera ayahnya, setiap hari dia tengok Imam Feqah itu mendirikan solat sehingga 300 rakaat. Tapi setelah seksaan melemahkan sendi-sendinya, ‘HANYA’ 150 rakaat solat yang dia mampu lakukan setiap hari. Itu baru satu dari kegiatan beliau. Antara kegiatan beliau yanh lain seperti, meneliti ribuan hadis, menelusuri satu persatu sanadnya, dan kemudian merumuskan fatwa-fatwa permasalahan yang dihadapi umat kala itu. Disaat ‘pemergian’ beliau, ratusan ribu manusia membanjiri Baghdad. Bukan Muslim semata-mata, namun juga Yahudi dan Nasrani turut berkumpul. Mereka merasa kehilangan seorang pemikir.
Hebatkan mereka? Tapi Khaza kurang faham la. Orang kata semakin dewasa makin matang jadinya. Kian tua zaman, sepatutnya kian arif la penghuninya. Tapi apa boleh buat, tak selamanya pepatah benar. Hari ni, kian tua zaman, semakin kurang orang yang pandai berfikir, apalagi memberi fatwa. Ramai dikalangan kita lebih prefer berfikir ‘segera’ (instant thinking) daripada berfikir dalam2. Tiada lagi istilah ‘fikir masak-masak’. Khaza perasan, segala apa yang bersifat instant tu begitu diminati (cth mee segera,kopi segera,biskut segera, etc). Sebaliknya, ‘keseriusan’ adalah melelahkan.
Perebutan tampuk kepimpinan jugak umpama sebuah petanda. Petanda bahawa jangan lagi mengharapkan ‘keseriusan’dan kedalaman. It almost totally abolished. Sebab apa? Sebab pemimpin yang maju ini tak mengerti (jahil..) tentang filosofi kepemimpinan yang sebenar. (kalau ada yang tak tau, frasa kepemimpinan bermaksud memimpin dan dipimpin…)
Leiden is Lijden, begitu kata H. Agus Salim. Memimpin adalah menderita. Menderita sebab apa? Sebab dipundak pemimpin terdapat amanah pada ribuan dan jutaan rakyat. Nyawa pemimpin adalah hidup rakyat. Tapi hari ini yang ada cuma memimpin dan berbahagia. Jawatan dirasa umpama anugerah dan rezeki meluaskan pengaruh dan aset.
Lijden, derita. Frasa yang sangat asing dan jauh dari seorang pemimpin hari ni. Jangankan menderita, cara melayan dan hormat pun mereka dah lupa. Jika hari ini kita mendapati ramai calon pemimpin yang menampilkan diri, tapi belum tentu mereka bersedia untuk menderita. Bagi kebanyakan mereka, rakyat hanya bererti expolitasi.
Kita terus mengurut dada. Bila agaknya kita akan segera keluar dari tribulasi ini. Kita mengharapkan supaya dipimpin Imam yang memimpin dengan Iman. Adakah ia akan terus hanya menjadi mimpi….?

No comments: