Monday, December 19, 2011

Orang Malaysia takut corot?



Sistem pendidikan Malaysia gagal!

Hampir setiap mulut yang saya jumpa pernah luahkan kata-kata ini. Terutamanya mereka yang pernah ke luar negara dan menilai sistem pendidikan negara lain.

Jika di Malaysia, anak mereka sangat liat bangun untuk ke sekolah. Namun di UK, anak-anak mudah bangun dan teruja untuk ke sekolah. Sistemnya bukan beri tugasan akademik dan latihan berlambak, tapi lebih kepada edutainment. Pelajar belajar atas kehendak sendiri.

Di Malaysia, anak mereka selalu kecewa bila gagal dapat banyak 'A' dalam ujian. Kerana masyarakat seperti menunding mereka sebagai bodoh'rian'. Di luar negara, anak-anak enjoy ambil examination dan positif pada keputusan peperiksaan mereka. Sistemnya bukan berlandaskan peperiksaan seperti Malaysia.

Di Malaysia, anak mereka buat latihan dan belajar sebab nak dapat 'A'. Namun di luar negara, anak mereka diajar untuk beri 'A' pada aktiviti mereka. Sistemnya 'A', bukan menjadikan pelajar sebagai 'tikus putih' dengan sistem tah apa-apa.

Di Malaysia, anak mereka 'disuap' untuk belajar. Di luar negara, anak mereka 'menyuap' kawan-kawan untuk belajar bersama-sama. Sistemnya belajar dari alam sosial, bukan dari dalam kelas.

Akhirnya, Menteri sendiri terpaksa mengaku sistem pendidikan kita lemah. Itu pun setelah berapa lama mereka sombong dan tetap mahu mencuba-cuba dan ber'eksperimen'. Lihat sahaja PPSMI, isu pemansuhan UPSR dan PMR, pengharaman mengambil subjek banyak-banyak, menjadikan subjek Pendidikan Islam sebagai elektif, sekolah budak zina, dan 1001 isu pendidikan dalam negara. Phhew~!

=)

No comments: